260 Rumah Selangorku untuk skim Smart Sewa

KUALA LUMPUR: Kerajaan Negeri Selangor telah mengenal pasti 260 unit Rumah Selangorku untuk dibeli di bawah skim Smart Sewa. 

Unit-unit tersebut adalah di Pangsapuri De Kiara sebanyak 30 unit, Pangsapuri De Bayu (30 unit), Pangsapuri Bandar Bukit Raja (50), Apartment Trifolis, Bandar Botanic (30), Jade Hills Kajang (50), Pangsapuri Bandar Rimbayu (50) dan Bandar Seri Coalfields, Sungai Buloh (20).

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Kehidupan Bandar negeri, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, kos keseluruhan adalah RM46.5 juta.

“Rumah-rumah tersebut akan disewakan kepada mereka yang gagal mendapatkan pinjaman bank untuk membeli rumah atau mereka yang belum bersedia untuk membeli rumah,” ujarnya dalam satu kenyataan. 

Menurutnya, kerajaan negeri telah menetapkan di dalam Belanjawan 2017 untuk membelanjakan RM100 juta untuk membeli Rumah Selangorku.

Katanya, penyewa akan mendapat kembali 30 peratus dari sewa yang dibayar setelah tamat kontrak sewaan.

“Wang yang dipulangkan akan digunakan untuk membantu mereka membeli rumah sendiri,” ujarnya lagi. – HARAKAHDAILY 24/1/2017

Advertisement