Opera di belakang tabir DAP, Gerakan dan MCA?

SEMINGGU dua ini, DAP, Gerakan dan MCA mengulangi lagi episod drama cabar-mencabar sesama mereka menjelang pembentangan Rang Undang-undang (RUU) persendirian meminda Akta 355 oleh ahli parlimen Marang, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Seperti biasa DAP memulakannnya dengan mencabar menteri MCA dan GERAKAN meletak jawatan, manakala pihak MCA pula mencabar DAP menyingkirkan PAS dari Kerajaan Negeri Selangor.

Advertisement

Pusat Penyelidikan PAS (PPP) melihat drama kali ini boleh menjadi jawapan, benarkah selama ini DAP, Gerakan dan MCA bermain opera di belakang tabir?

Sebelum ini, orang ramai sering memperkatakan bahawa ketiga-tiga parti ini hanya bergaduh di depan khalayak, tetapi mereka di belakang sebenarnya mengatur agenda tertentu untuk kepentingan sempit parti mereka. Golongan yang dominan untuk mengatur agenda-agenda ini bukan pimpinan politik ketiga-tiga parti ini, tetapi pihak ketiga iaitu pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGOs). Ketiga-tiga parti ini dikatakan sebagai pelaksana termasuklah berperanan sebagai golongan pendesak dan golongan yang didesak. Demikianlah yang selalu diperkatakan oleh orang ramai, tentang hubungan sebenar DAP, Gerakan dan MCA.

PPP telah melakukan kajian sorotan sejarah terhadap hubungan ketiga-tiga parti ini berdasarkan beberapa isu lama seperti isu Universiti Merdeka, isu Operasi Lalang, isu tuntutan Suqiu, isu UEC dan lain-lain, dan mendapati ada asas mengapa orang ramai bertanggapan sedemikian.

Yang paling terkini, ketiga-tiga parti saling cabar mencabar menunjukkan siapa yang paling anti Syariah Islam, manakala NGO tertentu pula langsung tiada toleransi terhadap usaha umat Islam untuk memperolehi hak asasi mereka bernaung di bawah Undang-undang Syariah. PPP melihat episod drama seperti ini memperkukuhkan lagi hipotesis umum, bahawa ada opera yang berlaku di sebalik tabir.

Sekiranya tanggapan ramai ini tepat, konspirasi ketiga-tiga parti politik ini dan NGO yang terlibat sebenarnya boleh menjejaskan integrasi nasional. Tindakan mana-mana pihak berkonspirasi untuk menghalang umat Islam di negara ini untuk memenuhi hak asasi mereka bernaung di bawah Undang-undang Syariah, hanya akan memburukkan hubungan harmoni sesama rakyat Malaysia.

Malah lebih dari itu, seperti mana yang telah ditulis oleh seorang ahli akademik, Dr Iskandar Tan Abdullah, konspirasi seperti ini akan menjana TSUNAMI ISLAM untuk memastikan pihak yang anti Syariah Islam akan tersungkur dalam PRU ke-14 akan datang. PPP berkeyakinan Tsunami Pengundi Cina dalam PRU ke-13 akan diganti dengan Tsunami Pengundi Islam selepas ini.

DR MOHD ZUHDI MARZUKI
Pengarah PPP
10 Mac 2017
11 Jamadilakhir 1438 – HARAKAHDAILY 10/3/2017