Membentuk BN kedua

BERSATU sudah sah menyertai Pakatan Harapan dan Dr. Mahathir mengesyorkan gabungan parti pembangkang itu meniru kaedah yang digunakan oleh Perikatan yang kemudiannya menjadi Barisan Nasional.
      
Ertinya Pakatan Harapan akan muncul sebagai Barisan Nasional 2.0 atau BN Kedua.
      
Ia boleh kekal dengan nama Pakatan Harapan atau apa-apa jua nama yang disetujui tetapi konsepnya kira-kira sama dengan BN.
      
Jika PAS dulu mencari regu bukan Melayu dan DAP mencari regu Melayu, maka ia ditempelak BN yang dipimpin Mahathir sebagai  peniru atau  ciplak. Buat begitu bukanlah meniru dalam politik suatu yang salah atau ada hak cipta dalam politik. Tiru atau ciplak tak laku dibawa ke mahkamah.
      
Dia kata begitu dengan harapan pihak yang meniru berasa malu dan tidak meneruskannya.  Mahathir pun jelaskan hal itu baru-baru ini sebagai usaha menghalang kaedah BN itu ditiru. Jika ia ditiru juga, maka ia ancaman bagi BN sejak masa itu.
      
Apabila ia ditiru juga sekalipun tidak 100 peratus sama, tetapi ikut konsep Pakatan Rakyat, memang BN cemas. Nasib saja menyelamakan BN.
       
Sekarang orang yang ikut dari awal mengubah Perikatan jadi BN dan bertanggungjawab menorak BN hampir 30 tahun mengizinkan BN ditiru sekalipun tidak 100 peratus, maka BN tidak boleh tidur malam lagi.
    
Antara yang dianjurkan ia guna satu lambang untuk semua, suatu yang pernah difikirkan semasa Pakatan Rakyat dulu tetapi tidak tercapai, menggunakan satu nama, tidak lagi gunakan nama parti masing-masing. Jika  boleh Mahathir mahu nama baru, tetapi mengekalkan Pakatan Harapan pun tiada masalah.
       
Tetap yang tidak dapat disamakan ialah BN adalah satu parti yang dominan iaitu Umno sekalipun tiada kuasa veto, tetapi pengaruh dan cengkamannya atas parti lain agak kuat. Pemimpin Umno seolah-olah Yang Dipertuan Agong BN yang keputusannya didengar. Parti seperti itu tidak ada dalam BN 2.0 ini.
       
Siapa hendak dijadikan Pengerusi BN 2.0? Dr. Mahthir atau Anwar Ibrahim atau jadi Pengerusi Bersama? Pengerusi BN adalah calon Perdana Menteri. BN 2.0 belum bincang hal ini.
      
Apapun BN 2.0 boleh jadi cabaran seperti PRU13 jika PAS sebahagian daripadanya. Tetapi dengan PAS berada dalam Grup Ketiga. Satu lawan satu tidak lagi relevan. Maka cabaran itu tidak sekental dulu.
      
Apapun BN 2.0 boleh dikira pencabar utama BN. Banyak yang tidak menyangka BN 2.0 menjadi pemenang dalam PRU14 tanpa satu lawan satu. Solon, pemikir Greek purba berkata, tiada siapa tahu kejadian masa depan.
       
 Wujudnya BN 2.0 boleh menyambung hayat beberapa kerabat parti itu. Jika wawasan itu tidak diwujudkan tiada jaminan hayat dapat disambung. Kecuali DAP. Jika sekali ini gagal lagi, ia boleh jadi pembangkang yang penting lagi.
       
PAS bekerja dan ia berserah sepenuhnya kepada perkenan Allah sebagai sifat orang beriman. Justeru ia biasa tinggal seorang  ahli Parlimen, ia boleh ada lagi dalam arena politik seperti selalu. Ia mahu menang dan ia sedia kalah.
        
Jika BN 2.0 tidak ada, yang lain-lain pun payah ada lagi. Hayat Umno juga tidak terjamin dengan adanya BN 2.0. Ia mungkin tidak cukup kerusi untuk berkuasa lagi. BN 2.0, dengan tiga penjuru atau lebih, belum tentu cukup kerusi bagi menggantikan BN.
      
Yang jelas ia boleh jadi penyelamat hayat parti-parti kerabatnya. – HARAKAHDAILY 18/3/2017
    

Advertisement