2 bahagian tubuh manusia terbaik dan terburuk

BAIK dan buruk adalah dua kata yang sering kita gunakan untuk menilai pelbagai perkara. Ringkasnya, sesuatu dikatakan baik jika mempunyai manfaat, dan buruk jika tidak memberi manfaat sama ada untuk diri sendiri mahupun orang lain. Lantas, tahukah anda organ tubuh manusia yang dianggap terbaik dan terburuk?

Advertisement

Suatu hari, majikan dari Luqman Al-Hakim memanggilnya, dia pun berkata, “Wahai Luqman, potonglah seekor kambing dan bawakan kepadaku ia potongan daging terbaik darinya.”
 
Luqman menuruti perintah majikannya. Beliau potong seekor kambing kemudian datang dengan membawa hati dan lidah kambing itu.

Kemudian si majikan kembali menyuruhnya untuk menyembelih satu ekor lagi dan membawa dua potong daging yang paling buruk.

Luqman kembali menyembelih kambing dan membawakan dua daging yang sama kepada majikannya, hati dan lidah. Lalu si majikan bertanya tentang keanehan ini, Luqman pun menjawab, “Hati dan lidah adalah organ yang terbaik jika kedua-duanya digunakan dengan baik. Dan kedua-duanya boleh saja menjadi organ yang paling teruk jika digunakan untuk keburukan.”
 
Begitu juga dalam banyak riwayat, Rasulullah ﷺ sering menekankan untuk menjaga lisan. Walaupun lidah adalah anggota tubuh yang kecil, namun organ ini adalah penentu keselamatan seseorang.
 
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman, “Dan bertutur katalah yang baik kepada manusia,” (QS. Al-Baqarah 83)

Itulah mengapa Allah Subhanahu wa Ta’ala menciptakan dua telinga dan satu lidah. Hal ini agar manusia lebih banyak mendengar daripada berbicara. Oleh itu, Allah Subhanahu wa Ta’ala selalu mengingatkan manusia untuk berhati-hati dalam berbicara. Kita tahu, setiap yang terucap pasti ada pertanggungjawabannya.

“Tidak ada suatu kata yang diucapkannya melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang selalu siap (mencatat),” (QS. Qaf: 18).