Baik atau buruk Weeaboo kepada kita?

PERKATAAN ini jarang didengar dalam kalangan masyarakat terutama rakyat Malaysia. Menurut Lauren Sang, seorang  pengkaji budaya Jepun dan Korea, beliau mengatakan Weeaboo ialah seorang yang sangat obsess dan fanatik terhadap negara terutama budayanya. Golongan ini belajar budaya atau percakapannya melalui animasi Jepun atau dikenali sebagai anime. Weeaboo juga dikenali sebagai Wapanese. Singkatan bagi Wapanese ialah “wanna be Japanese”.

Advertisement

Menurut Nicholas Gurewitch dalam forum Known Your Meme, 2012, Gurewitch n.d.) Wapanese ialah seseorang yang bertingkah laku seperti  tinggal di Jepun, walaupun mereka bukan berasal dari warganegara Jepun dan juga mereka berharap terlahir dan hidup di Jepun. Weeaboo dianggap sebagai perkara yang negatif kerana mereka tidak menghargai budaya sendiri malah lebih kepada budaya Jepun.

6 CIRI-CIRI WEEABOO
1.Menukar nama asal kepada nama Jepun

Secara umumnya, para weeaboo selalunya mengubah nama asal kepada nama Jepun ataupun meletakkan nama mengikut watak-watak animasi Jepun yang disukainya. Contohnya, Kirigaya Hafiz atau Daniel Lamperouge. Nama-nama ini boleh dijumpai khususnya di laman sosial seperti Facebook, We-chat dan Whatsapp.

2.Mengguna gambar anime sebagai gambar profil sosial media

Daripada pengalaman saya sendiri, ini juga merupakan salah satu ciri-ciri Weeaboo. Kebanyakkan golongan weeaboo ini menggunakan gambar watak kegemaran anime, tokoh, cosplay atau artis Jepun sebagai gambar profil dalam media sosial.

3.Menghafal segala tajuk, siri dan watak anime

Kebanyakkan golongan ini menghafal segala tajuk, siri dan watak-watak yang terdapat dalam filem anime tersebut. Di samping itu, filem anime tersebut mempunyai watak dan jalan cerita yang boleh menarik minat para penonton. Tambahan pula, perwatakan penonton itu boleh berubah dengan  meniru gaya-gaya watak anime yang digemari olehnya. Antara filem-filem anime yang paling terkenal ialah Naruto Shippuden, One piece, Fairy Tail dan Dragon Ball. Daripada pengalaman saya sendiri, empat external hardisk telah saya beli dan di dalamnya penuh dengan semua filem dan siri anime.

4.Muat turun lagu Jepun

Bagi Weeaboo yang mempunyai hobi muzik, kebiasaannya mereka akan mendengar dan memuat turun lagu Jepun yang digemari oleh mereka. Oleh itu, mereka tidak mempunyai rasa minat terhadap lagu daripada negara sendiri.

5.Mengumpul koleksi atau cenderamata anime
Bagi yang perminat tegar terhadap filem animasi Jepun, mereka sanggup berkorban masa dan duit demi mencapai dan memenuhi kehendak mereka terhadap  koleksi barang tersebut. Barang-barang ini terdapat dalam pelbagai bentuk antaranya seperti pakaian cosplayer, poster, permainan video dan sebagainya. Selalunya, peminat ini akan membeli secara online atau pergi ke sesuatu tempat atau festival yang mengadakan jualan  barang-barang anime.

Terdapat satu festival yang dipanggil iaitu Anime Festival Asia atau AFA telah dilaksanakan pada tahun 2016 bertempat di Suntec International Convention and Exhibition Centre Singapore. Pada tahun itu pihak AFA telah mencatatkan sebanyak 94,270 pengunjung yang hadir pada festival tersebut. Terdapat satu halaman hiburan iaitu OTAKUNDES telah melaporkan 10 negara yang sangat gemar dengan Anime. Antaranya ialah Jepun, Filipina, Indonesia, Malaysia, Arab Saudi, Peru, Chile, Bolivia, Republic of El Salvador dan Mexico.

6.Mengutamakan barangan Jepun
Salah satu daripada ciri-ciri ini ialah mereka yang sangat obses dengan negara Jepun. Contohnya dalam aspek perniagaan, mereka hanya membeli produk atau barang yang diimport daripada Jepun dan berasa bangga apabila mereka dapat memilikinya. Produk atau barang-barang yang diimport selain daripada  negara Jepun dianggap kurang memuaskan bagi mereka.

Apakah Reaksi Orang Jepun terhadap Weeaboo
Terdapat satu video yang menarik dimuatkan oleh Yuta Aoki, seorang pengarang, blogger dan YouTuber dari Jepun. Beliau menemubual bersama orang Jepun di sana dan mendapati hasil yang positif. Hal ini disebabkan , mereka tidak mempunyai masalah dengan golongan weeaboo sama sekali. Malah, mereka berasa sangat kagum kerana orang-orang luar mempunyai rasa minat yang mendalam terhadap budaya Jepun.

Kesimpulanya, tidak menjadi kesalahan  jika ingin menonton anime, belajar bahasa atau budaya Jepun, tetapi kita  jangan sesekali “taksub” atau terlalu fanatik sehingga melanggar syariat yang digariskan dalam Islam. Dalam Islam kita dilarang meniru budaya jahiliyyah sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

“Sesungguhnya kalian akan mengikuti kebiasaan umat-umat sebelum kalian, sejengkal demi sejengkal, sedepa demi sedepa, sehingga seandainya mereka masuk lubang Dhab (sejenis kadal)  nescaya akan kalian ikuti, para sahabat bertanya, “Ya Rasullah (maksudmu) orang-orang Yahudi dan Nasrani?” (jawab Rasullah), “Siapa lagi.”(HR. Bukhari & Muslim)

Seperti yang kita dapat lihat ramai masyarakat kita sudah meningalkan adat kebudayaan Melayu dan agama Islam. Oleh hal yang demikian elemen-elemen barat dan Jepun mudah mempengaruhi masyarakat Melayu. – HARAKAHDAILY 24/3/2017