Kebuluran: Somalia, Yaman tagih bantuan antarabangsa

PERTUBUHAN Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melaporkan kira-kira 1.8 juta penduduk Nigeria terjejas ekoran krisis kebuluran terburuk yang melanda negara itu.

Advertisement

Selain itu, Yaman juga turut terjejas dengan jumlah keseluruhannya seramai lima juta orang, termasuk Somalia dan Timur Laut Nigeria, serta kawasan Selatan Sudan.

Demikian menurut agensi berita Al-Jazeera semasa melaporkan keadaan krisis tersebut.

Selain itu, badan sukarelawan “Red Cross” dalam masa sama memaklumkan bahawa hanya tiga bulan sahaja diperuntukkan untuk menyelamatkan kesemua mangsa terjejas.

Badan amal perubatan itu juga menyatakan pihaknya memerlukan kira-kira $300m untuk menyediakan bantuan kecemasan.

Tambah Al-Jazeera, Pengarah Operasi Red Cross, Dominik Stillhart memaklumkan dana tersebut adalah untuk memastikan bahawa lima daripada 20 juta orang berisiko kebuluran menerima bantuan segera.

“Makanan, air, tempat tinggal, dan penjagaan kesihatan diperlukan dengan segera. Kami menghulurkan bantuan ke semua empat buah negara.

“Kami menyaksikan penderitaan besar-besaran dihadapi mereka. Berjuta-juta penduduk telah dinafikan bantuan asas untuk terus hidup,” ujar Dominik Stillhart kepada Al-Jazeera.

Al-Jazeera menambah, awal Mac lalu, PBB telah mengumumkan lebih daripada 20 juta penduduk menghadapi kebuluran di empat negara tersebut dan mereka perlu meningkatkan sejumlah $4.4b dana menjelang Julai.

Memetik sumber sama, Al-Jazeera melaporkan kira-kira 300,000 orang mengalami kebuluran teruk di timur laut Nigeria.

PBB dan organisasi bantuan makanan menyatakan kebuluran tersebut melibatkan lebih daripada 30 peratus kanak-kanak di bawah umur lima tahun mengalami kekurangan zat makanan.

Manakala, kadar kematian adalah dua orang atau lebih bagi setiap 10,000 orang setiap hari.

Stillhart dalam masa sama menyeru masyarakat antarabangsa untuk sama-sama menangani krisis tersebut. (ulamasedunia)