Tindak segera elak kemalangan monorel berulang

PIHAK sekretariat yang mewakili pertubuhan-pertubuhan utama bukan kerajaan bagi OKU penglihatan meluahkan rasa sangat dukacita terhadap kemalangan yang telah menimpa seorang OKU penglihatan di Stesen Monorail KL Centeral pada 28 Mac 2017, semalam.

Advertisement

Peristiwa yang dialami oleh saudara Goh Harp Boon merupakan kes yang kesepuluh seumpamanya yang menimpa OKU penglihatan di stesen-stesen Monorail.

Dengan komitmen pihak Negara dalam Convention On The Rights Of Persons With Disabilities ‘CRPD’, pewartaan Akta Orang Kurang Upaya 2008 ‘Akta 2008’ dan perlancaran Pelan Tindakan Kebangsaan Orang Kurang Upaya 2016-2022 ‘Pelan Tindakan’, kejadian seumpama ini seharusnya tidak lagi berlaku malangnya ia terus berulang.

Hak-hak seorang OKU yang dijamin dalam Artikel 9 CRPD, penguatkuasaan S27 Akta 2008 dan Teras Pertama dalam Pelan Tindakan seharusnya disedari oleh pihak-pihak berwajib dalam memastikan akses kepada sistem pengangkutan awam benar-benar selamat dan sesuai untuk setiap OKU penglihatan khususnya dan seluruh OKU umumnya.

Kami menggesa pihak Kementerian Pengangkutan bersama Suruhanjaya Pengangkutan Darat dan Prasarana Malaysia Berhad lebih prihatin dalam memastikan kemalangan seumpama ini tidak berulang.

Kemudahan pengangkutan awam seharusnya diadakan dengan tahap keselamatan yang terbaik untuk semua pengguna termasuklah pengguna OKU penglihatan khususnya dan OKU keseluruhannya.

Kami juga merakamkan setinggi terima kasih kepada keprihatinan pihak Yang Berhormat Menteri Datuk Rohani Abdul Karim yang menziarahi mangsa kemalangan di hospital tengah hari tadi.

MOHAMMAD FAIZAL CHE YUSOF
Pengerusi Sekretariat Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan Bagi OKU Penglihatan Malaysia – HARAKAHDAILY 29/3/2017