Negara sudah kondusif?

RUU Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak telah diluluskan pada hari ini. Dibahas sejak semalam. Hukuman terhadap kesalahan ini DIPENJARA tidak melebihi 30 TAHUN dan TIDAK KURANG 6 SEBATAN. PAS sokong untuk hukum penjenayah yang perangai lebih teruk daripada binatang.

Advertisement

Kalau kita lihat hukuman ini agak berat. Tetapi kita tidak dengar pula suara-suara yang mempertikaikan seperti RUU 355 dengan berbagai alasan. Seperti soal masyarakat kita tidak kondusif, masih ramai orang miskin, masih ramai rakyat tidak ada rumah. Masyarakat kita perlu dididik dahulu. Rakyat masih ditekan dengan kos sara hidup yang tinggi.  Masyarakat tidak boleh dididik dengan hukuman.

Masyarakat tidak faham undang-undang. Islam mesti dibawa dengan kasih sayang, bukan hukuman yang mengerikan. Mahkamah kita tidak ada kepakaran. Gelojoh tidak ikut Jawatankuasa Tenikal. Dan berbagai alasan yang kita dengar.

Hukuman Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak, Tidak dengar pula yang mengatakan hukuman sebat sivil  ini menyiksakan pesalah. Tidak dengar pula ia bertentangan dengan maqasid syariah.  Alhamdulillah masih lagi Allah memberi ketenangan kepada kita. – HARAKAHDAILY 5/4/2017