Gelombang strok haba bahayakan kesihatan

CUACA panas memberi tekanan atau kesan fizikal kepada tubuh badan manusia. Kesan cuaca panas ini akan menyebabkan kesihatan menjadi tahap sederhana kepada tahap bahaya atau boleh mendatangkan masalah kesihatan yang ringan dan juga ada yang boleh menyebabkan maut seperti strok haba.

Advertisement

Kebanyakkan cuaca panas ini mudah terdedah kepada yang terbabit dengan aktiviti luar seperti pekerja buruh binaan, orang dewasa, warga emas dan juga kanak-kanak berumur 5 tahun kebawah. Tanda-tanda awal kesan cuaca panas kepada yang mudah terdedah seperti pening kepala yang berpanjangan, mual dan muntah, keletihan dan lesu seluruh tubuh badan.

Antara langkah-langkah segera yang perlu diambil terhadap mangsa strok haba iaitu mangsa strok haba mestilah menerima rawatan segera untuk mengelakkan kerosakan kekal pada organ. Ketika cuaca panas ini perlulah ditempatkan mangsa ke kawasan yang teduh dan berhawa dingin / di bawah kipas. Kemudian, lap anggota badan mangsa dengan menggunakan tuala basah.  Hendaklah selalu memantau suhu badan mangsa dengan termometer sambil meneruskan usaha penyejukan sehingga suhu badan mangsa menurun.

Antara perkara-perkara yang paling penting untuk mencegah strok haba ialah pastikan kita dan keluarga minum air secukupnya untuk mengelakkan dehidrasi. Bahkan, kita perlulah mengelakkan daripada mengambil minuman beralkohol, minuman berkafein seperti kopi/teh serta minuman yang mengandungi gula yang tinggi kerana minuman-minuman tersebut menyebabkan kita lebih mudah terhidrat.

Perkara paling penting ketika cuaca panas ini kurangkan melakukan aktiviti fizikal yang lasak semasa cuaca panas. Sekiranya  terpaksa melakukan aktiviti luar di cuaca panas, pastikan meminum banyak air dan minuman isotonik untuk mengekalkan tahap hidrasi. Kita perlulah sentiasa mengambil rehat yang kerap untuk hidrat diri sendiri.

Seperti mana yang kita tahu cuaca panas ini sangat membahayakan dan perlulah selalu beringat dan mengurangkan melakukan aktiviti luar agar tidak mendatangkan kemudaratan kepada tubuh badan serta kesihatan badan. Oleh itu, kita haruslah selalu berwaspada akan gelombang cuaca panas yang melampau ini agar hari kita tidak lagi suram di masa yang akan datang. – HARAKAHDAILY 11/4/2017

Penulis ialah pelajar Bahasa Arab dan Komunikasi Fakulti Pengajian Bahasa Utama, USIM.