Turki kaji semula perjanjian migran dengan EU

KERAJAAN Turki kemungkinan akan mengkaji semula atau menangguhkan semua perjanjian migran dengan Kesatuan Eropah (EU), jika mereka tidak menerima respons positif berkaitan perjalanan bebas visa untuk Turki.

Advertisement

Dikutip dari VOA, Menteri Luar, Mevlut Cavusoglu berkata dalam wawancara dengan agensi-agensi penyiaran A Haber, semalam perjanjian migran dan pembebasan visa merupakan satu pakej, dan kerana itu Turki berhak menilai kembali atau menangguhkannya jika salah satu unsur tidak dipenuhi.

Cavusoglu juga mengatakan Turki tidak mempunyai masalah dengan Rusia pada masa ini dan akan mengukuhkan kerja sama mengenai gencatan senjata dan penyelesaian politik di Syria, selepas serangan kimia yang dilakukan pasukan kerajaan Syria mengorbankan kira-kira 100 orang awam di wilayah Idlib.
 
Serangan di Idlib tersebut telah mendorong Amerika Syarikat untuk melancarkan berpuluh-puluh peluru berpandu Tomahawk dari kapal pemusnah Tentera Laut Amerika Syarikat di Laut Tengah dengan sasaran pangkalan udara Syria. [Islampos]