Lim Guan Eng kutuk DS Anwar di Singapura

MARI kita ikuti satu bahagian lagi daripada ucapan Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, dalam dialog tertutup di Lecture Theatre, Student Wing, Block S3.1 Level B3, Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University, Singapura, pada 10 Disember 2014.

Advertisement

Bahagian ucapan Lim Guan Eng ini paling tidak boleh membuktikan beberapa perkara, iaitu bahawa:

(1) Lim Guan Eng adalah seorang insan yang hipokrit dan bukanlah seorang kawan yang boleh diharapkan. Di depan, Lim Guan Eng memuja-muji Datuk Seri Anwar Ibrahim, tetapi di belakang, beliau selamba sahaja menceritakan keburukan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Begitu juga cara Lim Guan Eng dengan Datuk Seri Abdul Hadi Awang,  di depan, Lim Guan Eng mengkritik Datuk Seri Abdul Hadi Awang, tetapi di belakang, beliau mempertahankan Datuk Seri Abdul Hadi Awang, sekurang-kurangnya di dalam isu Langkah Kajang.

(2) Kritikan PAS terhadap PKR dalam isu Langkah Kajang adalah betul dan PKR sememangnya tidak menangani isu Langkah Kajang dengan baik. Tidak mungkin Langkah Kajang dapat dipertahankan oleh sesiapa pun apabila Lim Guan Eng sendiri mendedahkan bahawa “ia telah dibuat dengan cara yang sangat sombong dan sangat kotor tanpa perundingan dengan sama ada PAS atau DAP” dan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri mengakui kepada Lim Guan Eng yang “ia telah ditangani dengan sangat teruk”.

(3) Datuk Seri Anwar Ibrahim sebenarnya hanya dipergunakan oleh DAP untuk kepentingan politiknya sahaja. Bertentangan dengan kenyataan terbuka para pemimpin DAP, termasuk kenyataan terbaru pemimpin DAP Selangor, Ronnie Liu, bagi menghalalkan tindakan beliau berunding dengan Kedutaan Amerika Syarikat untuk membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng mendedahkan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim “lebih merbahaya di dalam penjara”, sekali gus menimbulkan tanda tanya besar mengenai komitmen para pemimpin DAP dalam menyokong usaha untuk membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

KENYATAAN PERTAMA LIM GUAN ENG

“We didn’t deny that Selangor crisis has put us in a very bad light. I also spoken to Datuk Seri Anwar to tell him that this was very badly handled, and of course he agreed with me… It was done in a very proud and very dirty manner without consultation with either PAS or DAP. This was a shortcoming on his part and of course he apologised not only personally but also publicly. But mistake has been done. And the matter is finally resolved. So we have shown that we are not very good in managing crisis. Yes, we admit that.”

(Terjemahan: “Kami tidak menafikan bahawa krisis Selangor telah meletakkan kami di dalam keadaan yang sangat teruk. Saya juga bercakap dengan Datuk Seri Anwar untuk memberitahu beliau bahawa ia telah ditangani dengan sangat teruk, dan dia juga bersetuju dengan saya… Ia telah dibuat dengan cara yang sangat sombong dan sangat kotor tanpa perundingan dengan sama ada PAS atau DAP. Ini adalah kekurangan beliau dan dia juga meminta maaf bukan sahaja secara peribadi tetapi juga secara terbuka. Tetapi kesilapan telah dibuat. Dan perkara ini akhirnya diselesaikan. Jadi kami telah menunjukkan bahawa kami bukan sangat bagus dalam menangani krisis. Ya, kami akui itu.”)

KENYATAAN KEDUA LIM GUAN ENG

“And I still think that Anwar is a boon to Pakatan, he is not a bane to Pakatan, he is a boon to Pakatan, basically because you can criticise for his shortcoming, the fact that he didn’t manage well some issues that he dealt with, or had a dealt with one hand, pushing for his wife (to become the Menteri Besar of Selangor) and ended up you know getting humiliated having Azmin to come up (as the Menteri Besar of Selangor), also losing his title of Datuk Seri, but he is still a boon to Pakatan because if you look at that person with that persona and that experience definitely it is him. But if he is imprisoned and Pakatan, provided that we resolve this issue, can go on. We went on when he was imprisoned. And I still think he is more dangerous inside than outside for BN.”

(Terjemahan: “Dan saya masih fikir bahawa Anwar adalah satu keuntungan kepada Pakatan, beliau bukan satu kerugian kepada Pakatan, beliau adalah satu keuntungan kepada Pakatan, umumnya kerana kamu boleh mengkritik kekurangan beliau, fakta bahawa beliau tidak menguruskan sesetengah isu yang beliau tangani dengan baik, atau tangani dengan sebelah tangan, mengusahakan isteri beliau (untuk menjadi Menteri Besar Selangor) dan berakhir dengan dimalukan apabila Azmin yang naik (sebagai Menteri Besar Selangor), di samping kehilangan gelaran Datuk Seri, tetapi beliau adalah tetap satu keuntungan kepada Pakatan kerana jika kamu lihat kepada individu itu dengan persona itu dan pengalaman itu sudah pasti ia adalah beliau. Tetapi jika beliau dipenjarakan dan Pakatan, dengan syarat kami boleh menyelesaikan isu ini, boleh terus bergerak. Kami terus bergerak apabila dia dipenjarakan dulu. Dan saya masih fikir beliau lebih merbahaya di dalam penjara dari di luar penjara untuk BN.”)

KENYATAAN KETIGA LIM GUAN ENG

“I think what principally motivated Hadi (to change) was actually anger with Anwar. Anwar made the Selangor Move completely keeping everyone in the dark. Probably I don’t take it as an affrontment. After that he came out he called me out and apologized. I am a bit more forgiving person, so I just said, very unfortunate you have to really explain. I think for Hadi it is something he couldn’t take it, because this is not the first time Anwar had doing things without consultation. So in a way I think this pushed Hadi over the cliff, so to say.”

(Terjemahan: “Saya fikir sebab utama Hadi (berubah) adalah kemarahan terhadap Anwar. Anwar membuat Langkah Selangor tanpa merujuk kepada sesiapa. Mungkin saya tidak menganggapnya sebagai satu penghinaan. Selepas itu beliau keluar beliau memanggil saya dan meminta maaf. Saya bersifat lebih pemaaf, jadi saya berkata, sangat malang kamu terpaksa memberi penjelasan. Saya fikir untuk Hadi ia adalah sesuatu yang beliau tidak boleh terima, kerana ini bukan kali pertama Anwar membuat sesuatu tanpa perundingan. Jadi dari satu segi saya fikir ini telah membuat Hadi hilang kawalan.”) – HARAKAHDAILY 17/4/2017