Tutup sekolah tahfiz cadangan habis cerdik?

PERISTIWA tragis yang menimpa kepada adik Mohd Thaqif pelajar Maahad Tahfiz sehingga meninggal dunia perlu diambil iktibar oleh semua orang. Siasatan dan tindakan mesti diambil kepada mereka yang terlibat, bukan diarahkan tutup semua sekolah tahfiz persendirian.

Advertisement

Marah pijat, jangan bakar kelambu. Cadangan menutup semua sekolah tahfiz oleh Zainudin Maidin adalah  cadangan daripada manusia yang habis cerdik. Semua orang kenal Zainudin Maidin, makhluk yang kita kenal dulu, kini selamanya cukup elergik dengan institusi agama.

Sepatutnya kerajaan perlu berterima kasih kepada pihak persendirian yang membantu kerancakan pendidikan di negara ini.

Jika atas alasan kematian Mohd Thaqif maka disuruh tutup, bagaimana pula kejadian buli dan penderaan yang berlaku di sekolah aliran kebangsaan, malahan ada kes kematian di kem PLKN. Kenapa pula tidak ada cadangan supaya tutup sahaja sekolah dan PLKN?.

Antara rekod buli sehingga kematian seperti berlaku di Sekolah Menengah Teknik Cheras pada tahun 1998.  Sekolah Agama Datuk Kelana Petra Ampangan Negeri Sembilan  pada tahun 2004 dan Pelajar Kolej Vokasional Bachok. Kematian peserta PLKN di Kem Pelangi Muazam Shah pada tahun 2013. Ini hanya sekadar contoh.

Janganlah apabila berlaku di sekolah tahfiz, riuh satu dunia. Tapi kamu membisu dan pekak telinga apabila berlaku kepada sekolah aliran kebangsaan bawah kelolaan Kementerian Pelajaran.   Pemikiran semacam inilah satu ketika dahulu yang menuduh Sekolah Agama Rakyat pusat melatih pengganas sehingga menarik balik bantuan perkapita. – HARAKAHDAILY 28/4/2017