PAS kekal kukuh dalam perjuangan

INTIPATI ucapan penggulungan Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS

Advertisement

1. Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang memulakan ucapan dengan mengucapkan takziah kepada mangsa ribut di kawasan Kompleks PAS Kedah.

2. ‘Selamat Hari Pekerja’

3. Hayati firman Allah yang bermaksud:
“Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya. Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Ia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Dan jika mereka bertujuan hendak menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjaga dan memberikan perlindungan) kepadamu. Dia lah yang menguatkanmu dengan pertolonganNya dan dengan (sokongan) orang yang beriman. Dan (Dia lah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”
Al-Anfal:60-63

4. Budaya politik matang dan sejahtera dari Allah, bukan rekaan kita. Ayat di atas menyebut tentang
persiapan lahir, batin, alat senjata, kewangan ikut kemampuan.

5. Persiapan ini ditunjuk dalam kisah tentera Talut yang melalui sungai, diuji dengan sedikit minum air sungai sahaja.

Lihat al-Baqarah: 249

Talut sedia 80 ribu bala tentera. Hanya 4,000 sahaja yang istiqamah, sementara yang lain ‘makan dedak’

6. Dalam Perang Uhud diuji dengan kekalahan pada peringkat awal, tetapi yang penting Istiqamah, hingga Allah beri kemenangan.

7. Kita amalkan politik perdamaian. Di tahun 60-70-an, amat banyak suara hina Islam. Akhirnya, suara-suara ini makin hilang

8. Politik bodoh, politik jual ubat tepi jalan jangan diikut. Pengamal media PAS mesti ada akhlak tinggi dalam melayani dan mengurus media.

9.Hormati sensitiviti agama, termasuk agama lain. Jangan mudah hina agama mereka

10. Islam tidak memerintah, kerana itu berlaku bentuk keganasan yang salah dan bertentangan dengan Islam-bom rumah ibadat lain dan lain-lain.

11. Mengenai ucapan wakil DHPP, konsep zakat dalam Islam di mana Abu Hanifah dan ulama lain ada yang membolehkan zakat diberi kepada bukan Islam yang berjinak dengan Islam. Ini perlu kajian lanjut.

12. Kewujudan PAS bersama kumpulan lain tidak menjejaskan kedudukan sifatnya sebagai gerakan Islam.

13. PAS ada 185 kawasan dan lebih 7,000 cawangan. Oleh itu, PAS bukanlah hotel persinggahan oleh kumpulan lain.

14. Kita minta ROS kaji parti lain, adakah mereka hormat atau tidak peruntukan perlembagaan seperti menghormati kedudukan Islam sebagai agama persekutuan dan beberapa peruntukan lain yang sepatutnya dihormati.

15. Menyingkap lipatan sejarah PAS mulai 1955, bukan sahaja ulama yang bersama PAS, semua golongan lain bersama PAS. Dalam perjuangan, bergaduh, berbalah ada batasnya. Oleh itu, kena tarik brek tangan supaya tidak terlajak.

16.Dalam tahun 2016, kita kemukakan budaya politik matang dan sejahtera. Ramai yang mahu berunding dengan kita. Kita bersedia dengan janji: ‘agree to disagree’ tetapi ada yang tidak ikut.

17. Kita dapati musuh asal PAS sedikit berubah. Kita boleh bekerjasama atas asas kerjasama dan taqwa. Ini berdasarkan al-Quran. Yang berlaku kemudian antaranya ialah Usul RUU355. Speaker menangguhkan sidang dengan maksud supaya yang lain ada peluang memahami dengan mendalam. Detik terakhir sidang rakyat, kita ingatkan supaya jangan mainkan Islam. Kena ingat, YDP Agong angkat sumpah untuk jaga Islam.

PAS sudah sediakan hujah, dokumen untuk berhujah dalam sidang, namun Allah menakdirkan sidang ditangguh. Ada yang bangun menghalang pembentangan usul.

18. Kita sedih melihat akhlak sebahagian ahli Parlimen yang galak menentang pembentangan usul ini.

19. RUU355 adalah tunggul yang dipacak, tidak laksana lagi. Ada kalangan ahli Parlimen lain yang menunjukkan sikap matang dengan bertanya lanjut tentang usul ini. Perkara ini sangat baik.

20. Peringkat organisasi jemaah, susunlah tanzim dengan konsep haraki yang meliputi: al-imarah, syura, taat, bai’ah. Taat dan Wala bukan setia membabi buta tetapi kepada Islam.

Kisah Khalid al-Walid yang dipecat dari jawatan panglima perang, dengan dilantik Abu Ubaidah Amir al-Jarrah menjadi panglima yang baru, namun Khalid al-Walid tidak lari dari perjuangan.

Dalam sejarah PAS, ramai tokoh yang tidak terpilih kekal dalam PAS hingga ke akhirnya.

21. Jangan lupakan al-Quran dan sunnah kerana ralit dan asyik dengan media baharu.

‘Pemimpin sebenarnya adalah khadam orang lain’ – HARAKAHDAILY 1/5/2017

Catatan ucapan penggulungan oleh Ustaz Nik Muhammad Nasri Nik Malek di Kompleks PAS Kedah