Kembali kepada sikap toleransi

PAS Johor mengharap agar semua lapisan masyarakat tidak kira bangsa atau agama untuk kembali kepada sikap yang bertoleransi sesama kita.

Advertisement

“Hormatilah semua amalan agama-agama yang ada di Malaysia ini supaya kita semua dapat mencipta sebuah Malaysia yang lebih sejahtera,” ujar PAS Johor dalam satu kenyataan, semalam.

Kenyataan media PAS Johor

Hari ini masyarakat telah dikejutkan dengan penularan satu video amukan jemaah masjid kepada seorang pemandu yang membunyikan hon tanpa henti ketika solat Jumaat diadakan. PAS Johor amat menyesali perkara seperti ini berlaku dalam sebuah negara yang berbilang bangsa dan agama. Ia menunjukkan kegagalan sistem nilai dan toleransi masyarakat secara keseluruhannya. Sekiranya perkara ini tidak diubah dan ditangani dengan baik, ia akan membarah dan meruntuhkan hubungan sesama kaum dan agama di negara ini.

Masalah parkir yang sesak ketika upacara-upacara besar adalah perkara biasa di Malaysia dan ianya boleh diselesaikan dengan mewujudkan sistem parkir yang lebih tersusun dan sistematik serta makluman kepada para pemandu kenderaan mengikut keadaan setempat.

Sikap tidak bertoleransi juga terserlah kepada pemandu yang terlibat. Membunyikan hon ketika solat dikerjakan hanya menunjukkan betapa tiadanya toleransi lebih-lebih lagi ketika satu upacara agama dilakukan. Ianya sememangnya hanya akan mengundang ketidakpuasan hati dan kemarahan kepada jemaah surau tersebut.

Tiada sikap toleransi yang ditunjukkan oleh segelintir jemaah masjid yang agak agresif terhadap pemandu tersebut juga sesuatu yang sepatutnya dielakkan. Tidak perlu bertindak secara kekerasan dan merosakkan harta benda kerana Islam mengajar kita bersabar adalah lebih baik. Walau bagaimanapun, kejadian sebenar hanya diketahui oleh mereka yang terlibat. Keadilan perlu dilaksanakan walau siapa yang melakukannya.

Di dalam kes seumpama ini, masyarakat dinasihatkan agar tidak mengambil kesempatan dengan mengapi-apikan lagi keadaan teutama melalui media sosial. Serahkan kepada pihak yang berkuasa untuk menyiasat dan membuat hukuman.

Tahniah kepada pihak yang berkuasa termasuk PDRM, Majlis Agama Islam Johor, pihak pentadbiran surau dan ketua komuniti masyarakat Cina tempatan yang berjaya menyelesaikan isu ini dengan pantas dan berkesan.

Justeru, PAS Johor mengharap agar semua lapisan masyarakat tidak kira bangsa atau agama untuk kembali kepada sikap yang bertoleransi sesama kita. Hormatilah semua amalan agama-agama yang ada di Malaysia ini supaya kita semua dapat mencipta sebuah Malaysia yang lebih sejahtera.

SEJAHTERA BERSAMA ISLAM

Badan Perhubungan PAS Negeri Johor
5 Mei 2017 / 9 Syaaban 1438H