PRU14: PAS Terengganu lebih bersedia

PAS Terengganu telah lama bersedia untuk menghadapi Pilihan raya Umum ke-14.

Advertisement

Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS negeri, Arifin Deraman berkata, jentera PAS sudah digerakkan sejak April apabila digembar-gemburkan pilihan raya akan berlaku pada bulan tersebut.

“Kita sudah set ‘target’ pilihan raya kita pada April, maka kita sudah bersedia waktu itu.

“Apabila tidak berlaku pada bulan April dan dijangka pula bulan September atau tahun depan, kita lebih bersedia,” jelasnya dipetik Buletin Online.

Namun begitu, beliau kesal dengan tindakan terbaharu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang tidak membekalkan senarai nama pemilih suku pertama yang didaftarkan antara Januari hingga Mac tahun ini.

Beliau meyifatkan ia satu langkah mundur dan seolah-olah ada satu ‘permainan’ di belakang tindakan SPR itu.

“Sepatutnya, diberikan senarai nama itu kepada mana-mana parti politik dengan sekeping ‘CD’ supaya senang untuk kita akses dan proses data itu.

“Tiba-tiba SPR telah mengisytiharkan tidak lagi dibekalkan senarai nama dan ‘CD’ itu, SPR ini semakin terkebelakang dalam tindakan tersebut,” ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Alor Limbat berkata, tindakan SPR itu menyusahkan parti-parti politik dan bimbang ada pendaftaran ‘luar biasa’ yang sedang sedang dilakukan oleh Umno BN sekarang.

“Saya yakin pihak kerajaan Umno dan BN melakukan pemindahan pengundi untuk memenangkan Dun-Dun mereka,” katanya lagi.

Justeru itu, beliau menggesa SPR membetulkan masalah tersebut agar kepercayaan rakyat kepada SPR sebagai badan bebas tidak dipertikaikan.

“Pihak kami telah mengadakan pertemuan rasmi dengan Pengarah SPR Terengganu sebelum isu ini timbul.

“Beberapa perbincangan mengenai isu (SPR) untuk menjernihkan suasana dan untuk melicinkan pengurusan di antara SPR dengan mana-mana parti politik khususnya pihak PAS sendiri,” tambah beliau.