DHPP sangkal dakwaan S.Barathidasan

KENYATAAN Setiausaha Agung Persatuan Progresif India Malaysia (Mipas) iaitu S.Barathidasan yang mengatakan PRU 14 nanti masyarakat India di Malaysia akan memihak pada PH (Pakatan Harapan) sungguh tidak berasas.

Advertisement

Memang ramai yang sedia maklum rakyat negara ini semua bangsa sudah bosan dan tidak mampu bersabar lagi dengan BN.

Semua tahu kenaikan harga barang, harga minyak yang tidak seimbang dan macam-macam isu panas yang membuat rakyat tidak sabar untuk turun padang dan memangkah parti PAS.

Namun jika kita fokus pada masyarakat India tiada bukti kukuh yang mereka semuanya menyokong PH.

Ini kerana setiap program kemasyarakatan yang PAS anjurkan masyarakat berbilang bangsa seperti kaum India, kaum Cina dan lain-lain turut serta dan menyatakan sokongan pada PAS.

Jangan diukur pada program ceramah atau program jamuan makan sudah pasti ramai yang datang untuk mendengar isu terkini dan menikmati jamuan makan tetapi program PAS seperti Semarak Hijau, bantuan kebajikan, gotong royong  bersama PAS kawasan dan lain-lain program, masyarakat India yang paling ramai hadir.

Malah ada sesetengah tempat lebih ramai, seramai masyarakat Melayu yang sinonim dengan PAS.

Masyarakat India lebih dekat dengan PAS berbanding PH atau BN kerana PAS memperjuangkan Islam yang mana Islam lebih menitikberatkan persamaan kaum. Islam tidak berat sebelah dan lebih kepada memelihara kesejahteraan, kebajikan, keselamatan dan keharmonian semua kaum.

Berbanding dengan PH yang sehingga kini kita masih kabur dengan motif serta hala tuju mereka.  PAS telah sekian lama bertekad untuk memperjuangan kebajikan semua bangsa.

TGHH iaitu Presiden PAS sendiri kerap kali menyatakan yang tidak akan sesekali meminggirkan masyarakat bukan Islam jika PAS berkuasa atau pun tidak dalam setiap ceramah dan kuliahnya.

Oleh itu S.Barathidasan perlu melihat serta membuat ulangkaji jika mengatakan Masyarakat India akan memihak pada PH. Apa gunanya PAS membuat DHPP yg sememangnya untuk Masyarakat India dan Masyarakat Cina berhimpun dan bersepakat menyatakan sokongan pada PAS. Malah lebih 60% ahli DHPP adalah terdiri dari Masyarakat India.

Oleh itu kita tunggu PRU 14 nanti yang merupakan pilihan raya yang paling sengit dalam sejarah PRU dalam negara kita kerana ada lebih dari dua parti yang bertanding di semua kawasan berbanding satu lawan satu pada PRU13.

PAS tetap akan menentang sesiapa saja, malah ahli DHPP yang telah bersedia berjuang jika dicalonkan untuk menentang PH atau BN dan S.Barathidasan boleh turun menentang calon DHPP nanti sekiranya ada beliau ingin tahu kekuatan Masyarakat India dalam PAS.

HARIIJHANARTHANAN A/L ANTHONI
Ketua Penerangan DHPP
PAS Selangor – HARAKAHDAILY 23/5/2017