RDPT pincang: Pemuda PAS serah memo kepada SPR

DEWAN Pemuda PAS Malaysia (DPPM) dan Dewan Pemuda PAS Kelantan telah menyerahkan satu memorandum mengenai kepincangan dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) Suku 1 Tahun 2017 kepada Suruhanjaya Pilihan Raya dan diterima oleh Ketua Jabatan Komunikasi Korporat SPR, Mohd Sabri Abdullah.

Advertisement

DPPM diwakili naib ketua, Ustaz Ahmad Fadhli Shaari Pemuda dan pengarah pilihan raya, Nurul Islam Mohamed Yusoff. Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan diwakili oleh Ustaz Mohamad Kamal Mohamad (setiausaha) dan Ustaz Razuan Awang Hamad.

Antara isu yang dibangkitkan adalah perpindahan pengundi dari kawasan BN menang besar ke kawasan calon PAS menang sedikit.

Turut diadukan adalah perpindahan pengundi yang didaftarkan atas lot tanah kosong yang tiada kediaman. Selain itu, terdapat juga pengundi yang dipindah masuk ke Dun Bukit Panau tetapi bermastautin di kawasan lain.

Pihak Dewan Pemuda PAS mendesak SPR untuk menggantung semua pindahan masuk pengundi sehingga satu siasatan terperinci dilakukan. Juga pihak SPR didesak untuk mengembalikan pembekalan CD RDPT kepada parti politik. Pemuda PAS memberikan 48 jam untuk SPR mengambil tindakan keatas memorandum ini.