Subhanallah, imam ini dah khatam al-Quran malam ke-3 Ramadhan

Khamis Mushait – Imam Solat Tarawih Masjid Agung daerah Khamis Mushait, Syaikh Ahmad bin Muhammad Al-Hawasyi, (29/05) atau malam ketiga Ramadhan 1438 H, mengkhatamkan Al-Quran. Setiap malam, lebih kurang 10 juz dari Al-Quran dibacanya saat menjadi imam Salat Tarawih.

Advertisement

Portal Al-Mashhad Al-Yamani, menyiarkan dari akhbar Al-Mawatin, melaporkan bahawa Syaikh Hawasyi selesai membaca 30 juz Al-Quran pada Isnin dini hari. Menurut rencana, Masjid Agung Khamis Mushait akan mengkhatamkan Al-Quran 10 kali dalam Ramadhan ini.

Syaikh Hawasyi sendiri terkenal imam yang bacaannya panjang. Di hari-hari biasa, Syaikh yang juga hafal ribuan hadits tersebut biasanya menghabiskan kurang lebih 25 minit untuk setiap solat jamaah lima waktu.

Begitu juga ketika memasuki Ramadhan. Ia dikenal sebagai imam yang paling panjang bacaannya dalam Solat Tarawih. Di 20 hari pertama, biasanya panjang Salat Tarawih yang diimaminya tidak kurang dari lima jam. Ketika memasuki 10 hari terakhir, Tarawih yang diimaminya selesai ketika mendekati waktu sahur. Sampai-sampai, Syaikh Hawasyi makan sahur di mihrab, tempat imam.

Meski terkenal bacaannya sangat panjang, jamaah yang bermakmum di belakangnya sangat banyak. Bahkan ketika memasuki 10 hari terakhir, jamaahnya datang dari berbagai kota.(Kiblat)