250,000 solat tarawih di Al-Aqsa awal Ramadhan

SEPANJANG sejarah pendudukan Zionis Israel di tanah Palestin, bulan suci Ramadhan menjadi momen bagi warga Muslim Palestin untuk menunjukkan kepada penjajah Yahudi dan dunia bahawa bandar al-Quds dan Masjid Al-Aqsa milik umat Islam.

Advertisement

Hal ini dibuktikan oleh lebih daripada 250,000 orang yang melakukan ibadah solat tarawih pada Jumaat pertama bulan suci Ramadhan, walaupun perlu menjalani pemeriksaan ketat oleh pendudukan Zionis Israel untuk masuk ke dalam kompleks masjid.

Syarat masuk

Pada bulan suci Ramadhan 1438 Hijriyah, pihak berkuasa pendudukan Zionis Israel membenarkan lelaki berusia empat puluh tahun ke atas untuk masuk ke kompleks masjid tanpa izin khusus, termasuk anak-anak dan kaum wanita segenap umur.

Sedangkan mereka yang berumur 12 hingga 30 tahun perlu mendapatkan kebenaran khas jika ingin melaksanakan ibadah di masjid yang pernah menjadi kiblat pertama umat Islam.

Sementara untuk warga Jalur Gaza, entiti Yahudi hanya membenarkan seratus warga Palestin berusia 55 tahun ke atas untuk mencapai kota Al Quds untuk melakukan solat Jumaat, itupun setelah memperoleh izin dari kerajaan Zionis Israel. (Eramuslim)