Sarawak berhak mempunyai syarikat minyak, gas sendiri

SEJARAH ringkas penemuan minyak di Borneo khususnya di Sarawak yang perlu diketahui sebelum ia digunakan secara komersial. Pada bulan Julai 1882, Residen British di daerah Baram telah mencatatkan penemuan minyak.
 
Beliau mencatatkan penduduk Melayu tempatan menggunakan minyak untuk tujuan perubatan dan untuk menghidupkan lampu minyak serta campuran damar untuk menampal bot atau sampan.
 
Pada tahun 1909, syarikat minyak, iaitu Anglo-Saxon syarikat asal kepada syarikat Sarawak Shell Berhad hari ini telah diberi hak untuk mengeksploitasi sumber petroleum di seluruh negeri ini.
 
Pada Ogos 1910, minyak ditemui di perkampungan Miri di atas bukit yang dikenali sebagai bukit Kanada hari ini. Pada mulanya, sebanyak 8 tong minyak sehari telah dihasilkan. Miri boleh dianggap sebagai permulaan industri petroleum komersial di Borneo sebelum merdeka.
 
Sebelum ianya dikomersialkan penduduk tempatan pada masa itu bebas menggunakannya sebagai bahan untuk kegunaan harian seperti untuk menyala api, perubatan dan menampal bot dan lain-lain.
 
Selepas berdekad-dekad ia telah dikomersilkan oleh syarikat-syarikat asing dan juga di bawah syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) maka sudah tiba masanya untuk kerajaan negeri menubuhkan syarikat sendiri untuk meneroka hasil minyak dan gas untuk menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.
 
Kita menyokong penuh hasrat kerajaan Sarawak untuk menubuh syarikat minyak dan gas sendiri tapi pasti ianya bebas dari pengaruh mana-mana parti politik pemerintah dan ianya memberi manfaat kepada penduduk tempatan.
 
Pastikan bahawa ahli-ahli politik tidak mengganggu dan mencampuri urusan syarikat minyak dan gas kerana ia perlu diuruskan oleh golongan profesional dan pakar dalam bidang cari gali minyak dan gas. Ramai anak-anak tempatan yang boleh mengurus dan melaksanakan tugas yang berkaitan dalam bidang minyak dan gas ini tanpa terlalu bergantung dengan orang asing.
 
Kerajaan hanyalah memantau syarikat dan bukannya campur tangan dalam hal ehwal syarikat sehingga menjejaskan urusan syarikat. Apabila ada orang yang mempunyai kepentingan campur tangan dalam syarikat tidak syak lagi akan berlaku penyalahgunaan kuasa dan ketirisan yang akhirnya merugikan rakyat.
 
Sarawak mempunyai hak untuk mempunyai syarikat minyak dan gas sendiri untuk memberi faedah kepada orang-orang yang memerlukan pekerjaan dan ia juga boleh menyumbang kepada pembangunan Sarawak. Kami berharap apabila ia berjaya nanti, janganlah Ali Baba syarikat kerajaan kepada orang asing untuk mengawalnya. Beri keutamaan kepada rakyat tempatan menguasainya dan bebas dari campur tangan asing.
 
Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS Sarawak

Advertisement