Jika Pak Lah tak bertindak, Isa TPM sekarang

SIAPAKAH Tan Sri Isa Samad yang sejak sekian lama menjadikan Felda bergelora dan sekarang mengelorakan syarikat bursanya FGV?
     
Dia adalah orang berkemungkinan menjadi Timbalan Perdana Menteri sekarang dan ketika Perdana Menteri Najib diasak kiri dan kanan sejak mengambil alih kuasa, dialah calon yang berpotensi menggantikan Najib sebagai Perdana Menteri.
      
Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dilihat sebagai pencabar utama Najib sejak menjadi Timbalan Perdana Menteri tahun 2009 mungkin tidak jadi orang Umno yang terpenting selepas Najib. Muhyiddin jadi pencabar utama Najib ialah setelah Perdana Menteri/Presiden Umno Tun Abdullah Badawi menggantung keanggotaan Umno Tan Sri Isa Samad dan sekali  gus melucutkan jawatan kabinetnya  sebagai Menteri Wilayah Persekutuan.
      
Semuanya terkejut apabila Pak Lah dalam pemilih pertamanya menjadi  Presiden Umno, Tan Sri Isa Samad muncul sebagai Naib Presiden yang pertama. Tan Sri Mohamad Mohd Taib dan Tan Sri Muhyiddin Yasin jadi Naib Presiden kedua dan ketiga.
      
Isa sebelum itu belum ada pengalaman dalam politik nasional sebagai menteri pusat dan barisan  utama pimpinan Umno. Dia selamanya adalah Mentri Besar Negeri Sembilan yang dalam pemilihan Umno tersenarai dalam majlis tertinggi saja.
      
Jawatan pertamanya dalam kabinet ialah Menteri Wilayah Persekutuan macam Engku Adnan Mansor sekarang. Bukan jadi menteri yang memberi peluang menjelajah ke seluruh negara yang membolehkannya dengan mudah menemui perwakilan Umno di merata-rata.
       
Perwakilan Umno Wilayah Persekutuan berapa orang sangat. Tetapi dia dapat meninggalkan pemimpin Umno Selangor dan Johor yang banyak bahagian.
       
Maka ada ulasan sinis atas kemenangannya itu, dengan kedudukan orang nombor tiga dalam parti, dia akan jadi Timbalan Perdana Menteri jika berlaku sesuatu kepada Perdana Menteri Abdullah Badawi dan Timbalan Presiden Najib dan akan jadi Perdana Menteri jika berlaku sesuatu kepada kedua-dua yang diatasnya itu.
       
Dengan pengalamannya yang terhad dalam politik nasional dan kerajaan pusat, maka macam mana dia hendak menjadi Perdana Menteri.
      
Orang yang hendak menjadi Perdana Menteri itu mestilah orang yang ada pengalaman luas dalam politik dalam dan luar negera. Seperti Dr. Mahathir telah dikenal oleh semua di Malaysia dan di Washington. Tun Abdullah Badawi menjadi menteri luar yang menjelajah banyak negara di dunia. Najib pula menjadi Menteri Pertahanan dan Menteri Pelajaran beberapa tahun.
      
Isa Samad? Jelebu dan Rembau saja!
       
Tetapi dia sudah berjaya meraih undi terbanyak sebagai Naib Presiden Umno. Terkejut semua. Bagaimana dia dapat undi terbesar?
      
Menjadi kecoh Umno.
      
Membeli undi dan rasuh politik dan politik wang bukan perkara baru dalam Umno. Mungkin Tunku Abdul Rahman Putra saja yang tak terlibat dengan politik duit kerana dia pun tidak berduit. Yang lain tak bersih belaka.
      
Tahun demi tahun perhimpunan dan pemilihan Umno semua bercakap tentang membanteras politik wang, tetapi politik wang terus menerus menjalar hingga ke akar umbi.
      
Oleh sebab pentadbiran Pak Lah melancar transformasi membendung rasuah, menukar Badan Pencegah Rasuah kepada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia – SPRM, maka banyak sangat aduan tentang politik wang dalam pemilihan Umno itu.
      
Sebagai Presiden Umno, Tun Abdullah mengarahkan supaya semua aduan disiasat. Maka hasilnya Isa Samad didapati melanggar pantang larang rasuah politik. Bukan saja jawatan Naib Presidennya dilucutkan, keanggotaan Umno digantung  banyak  tahun.
       
Di bawah pimpinan Tun Abdullah ada juga orang Umno dipecat seumur hidup. Tidak boleh kembali dalam Umno hingga mati.
       
Tetapi Isa berdiam diri dan menerima keputusan itu. Dia tak burukkan Umno dan tidak kempen jatuhkan Tun Abdullah setakat yang diketahui. Yang jaja gulingkan Pak Lah ialah orang lain.
       
Isa yang sudah tidak ada kedudukan dalam Umno dan Umno pandang tidak elok lagi kepadanya, dia boleh cakap macam-macam tentang kelemahan Umno terutamanya Presidennya Pak Lah. Kerana dia  sudah tidak ada apa-apa kepentingan lagi dengan Umno, Umno tak boleh kata apa-apa kepadanya kerana dia bukan lagi orang Umno.
       
Bagusnya Umno, ia selesaikan kes Isa Samad itu dalam partinya saja. Ia tidak  panjang kes Isa itu kepada  SPRM.
      
Isa diam seribu bahasa dan bila Najib naik, Isa pun balik ke dalam Umno. Dia cuba juga untuk jadi naib semula, tetapi kerana Umno itu ditinggalkan lama, payahlah bagi sesiapa untuk kembali ke tampuk kuasa.
      
Cuma dia kacau Najib semasa hendak mengadakan pilihan kecil di Dun dalam kawasan Port Dickson. Ada kakinya mencalonkannya. Kiranya Najib tolak pencalonannya, dia ugut akan kacau Umno. Tapi bila diterima dia jadi calon dan dia menang, dia boleh kacau pula Menteri Besar Negeri Sembilan. Memang MB itu sudah gelabah, Najib bagi dia jadi Pengerusi Felda supaya tidak ganggu politik Umno Negeri Sembilan.
      
Dia tidak kacau Umno Negeri Sembilan tetapi  sejak dia masuk telah menggelorakan Felda.
       
Felda itu tidaklah tenang selama-lamanya. Sejak Najib yang menjadi waris kepada pelopor Felda, Tun Razak, maka Najib jadi macam raja di Felda. Dia berkuasa penuh di situ macam berkuasanya saja di negeri masing-masing. Banyak juga takwil tetap raja mana oleh ditakwil.
      
Bila Isa masuk ke situ, dia pun macam raja juga. Cakapnya adalah undang-undang. Najib bagi kuasa penuh kepadanya.
       
Koperasi peneroka pun dia nak campur sama. Koperasi adalah untuk ahlinya. Dia dikatakan bukan ahli koperasi. Dia dikatakan mahu jadi ahli lembaganya juga.
      
Isu besar di Felda itu ialah tentang FGV yang bila disenaraikan dalam bursa saham, Felda seluruhnya jadi sandaran. Seperti membuang duit yang kata Felda boleh tergadai. Entahlah, tapi pihak yang membeli sahamnya semua terasa seperti membuang  duit ke laut.
       
Akhirnya Najib yang banyak masalah di luar Felda, mungkin payah pertahan Isa, digantikannya Pengerusi Felda dengan Tan Sri Shahrir Samad. Tetapi Shahrir tak mahu jadikan FGV sebahagian dari tanggungjawabnya. FGV bagi pada Isa.
       
Sekarang FGV sudah tsunami. SPRM pun sudah datang. Tsunami lebih teruk dari gelora.
       
Jika Pak Lah tidak bertindak terhadapnya dulu, dengan kemahiran memerintah Negeri Sembilan dan jadi sekejap Menteri Wilayah dan lepas itu menggelorakan Felda, tentu dia boleh adun Umno dan kerajaan bersama Najib. Bila Pak Lah berundur, Najib naik, Naib Pertama pun naik sama.
       
Mungkin sekarang dia Timbalan Perdana Menteri. Bila dia tidak bersama Najib dalam kerajaan, dia dapat bersama Najib dalam Felda.
      
Apa jadi kalau Perdana Menterinya Najib dan Timbalan Perdana Menterinya Isa Samad? Malaysia nescaya jadi macam Felda dan FGV. – HARAKAHDAILY 13/6/2017

Advertisement