Kekalkan momentum Ramadan meraih taqwa

Advertisement

‎Kekalkan momentum Ramadan meraih taqwa: Bangun waktu sahur untuk makanan rohani

(وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ)
[Surat Adh-Dhariyat 18]

1. (Orang yang bertaqwa itu) Dan pada waktu akhir malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon ampun ) setelah siang penuh dengan makanan jasmani dan nafsu.
‎َ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ)
[Surat Aal-E-Imran 17]
Dan orang-orang yang beristighfar (memohon ampun) pada waktu sahur.

2. Beginilah rahimNya Allah mentarbiyah hambaNya menuju taqwa menerusi kaedah kebiasaan selama 29-30 hari secara berterusan. Keberkesanan tarbiyah Allah kepada hambaNya apabila amalan bangun sahur itu dapat diteruskan sepanjang 11 bulan yang lain.

3. Begitulah amalan soleh yang lain. Perlu dilakukan secara berterusan dengan kesabaran dalam 30 hari agar sebati menjadi kebiasaan dalam hidup.

4. Galakan bangun makan sahur adalah strategi mengumpan hamba/manusia yang fitrahnya suka makan agar sanggup bangun walaupun pada hujung malam (saat paling lena) pada hal waktu sahur itu sebenarnya saat yang paling bernilai kepada seorang hamba untuk berdua-duaan dengan TUANnya yang sebenar mengadu nasib kerdilnya diri dan meletakkan sepenuh pasrah di atas segala takdir Allah kepadanya dan memohon agar menjadi hamba Saburan Syakuran.

‎رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ۖ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ)
[Surat Al-Ahqaf 15]

5. Dengan segala ni’mat dan taqdir…Memohon meminta merayu agar diberi kekuatan termasuk dalam golongan sebaik-baik ummah
‎(كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ۚ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ)
[Surat Aal-E-Imran 110]
kerana ummah yang terbaik ini dijanjikan kejayaan kemenangan dunia dan akhirat
‎(وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)
[Surat Aal-E-Imran 104]
Dan hendaklah ada di antara kamu satu golongan yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (menegakkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.

تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال وكل عام وانتم بخير ?

#RamadanMadrasahMuttaqin
#KekalkanmemontumRamadan
#JadilahHambaPemilikRamadan

Dr Uswah Tahir
Pengerusi Lajnah Pendidikan DMPM