Tiada keperluan Azmin bubar Kerajaan Selangor

SAMA ada Pakatan Rakyat masih wujud di Selangor atau tidak, tiada yang menghalang kerajaan Selangor tidak boleh menjalankan tanggungjawab dan pentadbiran hariannya.
      
Menteri Besar, Datuk Seri Azmin Ali masih mendapat sokongan majoriti ADUN partinya adalah minoriti di kalangan parti-parti yang menyokong kerajaan.
      
Sekalipun mengamat politik mengira Pakatan Rakyat sudah tidak wujud, antara sesama parti – PAS, PKR dan DAP – sudah tidak sama mimpi lagi, masing-masing memikirkan apa yang masing-masing boleh capai selepas PRU nanti, semua perbezaan tidak menggugat kerajaan Selangor untuk terus mentadbir hingga DUN dalam PRU14 nanti yang dijangka tidak lama lagi tetapi tidaklah sudah dekat sangat.
      
Apakah Azmin dan parti ada moral atau tidak dan PAS bermaruah atau tidak,  demikian juga DAP, ia tidak jadi penentukan kerajaan Selangor sekarang patut bubar atau tidak.
      
Semua komen yang mengira sekalian yang memerintah Selangor yang dikatakan sudah tiada taring dan tidak mampu menjamin masa depan Selangor dan rakyat selepas ini, tidak lebih dari pandangan ilmiah dan perbincangan dalam bilik kuliah.
      
Azmin, partinya PKR, PAS dan DAP sendiri tidak memikirkan lagi unuk mengekalkan dan menyambung kerajaan yang ada. Yang ada sekarang adalah sementara PRU14 belum diadakan.
      
Jika PM Najib hendak melanjutkan kerajaan yang  ada hingga beberapa  tahun lagi pun, maka kerajaan Slangor yang ada sedia bertahan dalam keadaan yang ada sekarang.
      
Yang penting bagi  sebuah kerajaan dalam masyarakat demokrkasi ialah kerajaan boleh berfungsi dan kepentingan rakyat tidak tersekat.
      
Mungkin PAS dan PKR bimbang dengan keadaan selepas PRU disebabkan perpecahan PKR dan keadaan politik yang tidak menentu  selepas ini, tetapi DAP dirasakan tidak  bimbang untuk mengekalkan kekuatannya yang ada, dan semuanya tidak berani memperkecilkan keupayaan lebih menyerlah. DAP dalam keadaan demikian, tidak mendesak Azmin dan PKR menolak PAS dalam tempoh sekarang.
      
Mungin semuanya mahu mendenda PAS apabila ia berpisah dengan DAP. Tetapi memandangkan PRU sudah tidak lama lagi dan kerajaan boleh berjalan, maka menunggu PRU14 itu adalah langkah yang bijak.
       
Yang penting bagi sebuah kerajaan yang berkuasa mempunyai sebuah parti yang kuat dan ada majoriti, ialah bagi memastikan kerajaan mendapat sokongan majoriti. Kerajan campuran dan krajaan minoriti biasanya tidak stabil dan goyang. Payah bertahan lama.
      
Tapi Selangor di bawah Azmin sekalipun parti-parti yang mendapat mandat dalam PRU13 dulu sudah tiada pakatan politik lagi bekas kedua ADUN Pakatan Rakyat dulu boleh duduk bersama dalam kerajaan dan tiada halangan unuk melulus bajet dan rang undang-undang yang kerajaan bentang.
      
Sudah dua tahun Pakatan Rakyat ditawakuf, belum ada bajet yang ditolak dan belum ada undi tidak percaya kepada kerajaan dan Menteri Besar dikemukakan.
       
Di luar kerajaan semua parti itu bersiap untuk menumbangkan antara satu sama lain. Tetapi dalam kerajaan ADUN dari berbagai parti itu tidak sama seperti di luar kerajaan.
       
Maka kalau Menteri Besar dan kerajaan sudah tidak bermasalah untuk meneruskan pentadbiran, tiada keperluan Azmin berhenti dan kerajaan dibubarkan. Tukang komen dari semua universiti tiada kuasa dan tidak berupaya untuk menyuruhkan kerajaan bubar dan MB meletak jawatan.
      
Hanya ADUN dapat menentukan nasib MB dan kerajaan. Apabila ADUN tidak ada apa-apa, apa yang hendak disusahkan sementara menunggu PRU? – HARAKAHDAILY 12/7/2017

Advertisement