Selamat berangkat ke Tanah Suci

PADA kesempatan ini, saya mewakili seluruh saf kepimpinan Dewan Muslimat PAS Malaysia (DMPM) mengucapkan selamat menunaikan ibadat haji kepada semua umat Islam yang dipilih menjadi tetamu Allah.

Advertisement

haji

لَبَّيْكَ اللَّـهُمَّ لَبَّيْكَ , لَبَّيْكَ لاَشَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ , إنَّ الحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالمُلْكَ لاَشَرِيْكَ لَك

Allah Ta’ala memerintahkan dalam Al-Quran:

وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ

“Mengerjakan haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, yaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah; Barangsiapa mengingkari (kewajiban haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam”. (Al Imran: 9)

Alhamdulillah, puji dan syukur ke hadrat Ilahi dengan limpahan nikmat, taufik dan hidayah.

Pada kesempatan ini, saya mewakili seluruh saf kepimpinan Dewan Muslimat PAS Malaysia (DMPM) mengucapkan selamat menunaikan ibadat haji kepada semua umat Islam yang dipilih menjadi tetamu Allah.

Kami mendoakan agar segala perjalanan ke tanah suci Makkah dipermudahkan, dikurniakan kesihatan yang baik sepanjang menunaikan amal ibadat serta ambillah peluang dan ruang sepanjang berada di sana untuk bermunajat, memperbanyakkan amalan solat sunat dan melihat kebesaran Maha Pencipta yang terbentang luas. Kutiplah ibrah serta pengalaman bermusafir di sana untuk menjadikan kita sebagai hambaNya yang sentiasa mensyukuri nikmat dan rahmat kasih sayang dariNya serta bersedia untuk berkorban apa saja untuk Allah dan agamaNya.

Peringatan juga kepada seluruh jemaah haji, agar menjaga kesihatan, pemakanan serta ikut arahan dan prosedur yang telah ditetapkan oleh pihak Lembaga Tabung Haji Malaysia. “Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat.”

Akhir kata, saya mengucapkan selamat menunaikan Ibadah Haji kepada semua jemaah haji Malaysia khususnya dan seluruh umat Islam yang terpilih menjadi tetamu Allah tahun ini. Semoga mendapat haji yang mabrur, selamat berangkat dan selamat kembali ke tanah air.

“Muslimat Memacu Kemenangan”

USTAZAH NURIDAH MOHD SALLEH
Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia