Usul tergempar kecam Israel atas sekatan Masjid Al Aqsa

1. TINDAKAN Israel yang telah menutup, mengawal ketat  dan mengenakan pelbagai sekatan terhadap kemasukan orang Islam untuk beribadah di Masjid Al Aqsa adalah perbuatan yang sungguh biadab dan telah mencabuli hak asasi umat Islam Palestin.
Masjid Al Aqsa merupakan kiblat pertama penganut agama Islam, maka segala bentuk gangguan dan halangan yang dikenakan oleh Israel ini adalah provokasi yang sengaja dilakukan bagi menimbulkan kemarahan umat Islam di seluruh dunia.

Advertisement

nasrudin2. Akibat daripada tindakan Zionis dan negara haram Yahudi itu, suasana ketegangan terus berlaku di Masjid Al-Aqsa dan kawasan sekitarnya sehingga telah menyebabkan kematian tiga orang remaja Palestin dan lebih 900 orang tercedera.

3. Walaupun Israel sudah mencabut alat pengesan logam di pintu masuk Masjid Al Aqsa tetapi pada masa sama kabinet Israel telah meluluskan peruntukan sebanyak 28 juta USD bagi memasang kamera keselamatan dan peralatan canggih. Ia bertujuan untuk memantau kemasukan dan pengecaman terhadap setiap individu ke masjid tersebut.
Hal ini jelas menunjukkan Israel begitu angkuh dengan kuasanya dan mahu mendominasi sepenuhnya kawasan suci umat Islam tersebut walaupun perbuatan sedemikian bercanggah dengan undang-undang antarabangsa.

4. Justeru, Ahli Parlimen PAS yang diwakili  oleh Ahli Parlimen Temerloh, Ustaz Nasrudin Hassan akan menghantar Usul Tergempar kepada Tan Sri Yang Dipertua Dewan Rakyat pada Rabu, 26 Julai 2017 agar Parlimen Malaysia dapat membuat suatu ketetapan dan pendirian tegas yang mengutuk sekerasnya tindakan Israel dan Zionis yang berterusan menindas umat Islam Palestin.

Syed Ahmad Fadhli
Pegawai Lajnah Hal Ehwal Parlimen PAS
25 Julai 2017