Politik matang ke arah kemenangan PAS

“JARUM Kompas harus menuju ke arah yang betul untuk memastikan kemenangan,” kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Nasruddin Hassan.

Advertisement

Beliau berkata demikian dalam slot Munaqasyah Ucapan Dasar Sejahtera Bersama Islam semasa Konvensyen Menuju Kemenangan PAS (Kompas) di Miri, hari ini.

Beliau menegaskan bahawa PAS dalam siri penerangan memperkenalkan Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS) dan Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) kepada seluruh jentera pilihan raya PAS Sarawak sebagai persiapan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Tambahnya, tujuh kriteria utama di dalam kerangka BPMS ialah politik bertunjangkan prinsip, politik dakwah amar makruf nahi munkar, politik memfokuskan penyelesaian Islam, poitik utamakan rakyat, olitik damai dan diplomasi, politik kebenaran bukan persepsi serta politik rasional dan profesional.

Selain daripada tujuh kriteria dalam BPMS, beliau turut menggariskan 10 peraturan dan arahan buat semua petugas-petugas PAS Sarawak.

Kata beliau, antaranya termasuk semua ahli mesti meningkatkan ilmu kefahaman Islam dan memahami perkara prinsip dan dasar perjuangan parti.

Menurutnya, aktiviti-aktiviti dialog, forum dan wacana perlu diaktifkan untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat yang terdiri daripada pelbagai etnik dan kaum ke arah memperkenalkan Islam.

Selain daripada itu, gerak kerja dan aktiviti blok ketiga bersama Gagasan Sejahtera perlu dikukuhkan bagi menuju kemenangan PAS Negeri Sarawak.

“Bagi mencapai objektif dan sasaran kemenangan, organisasi PAS di semua peringkat melibatkan pimpinan dan ahli perlu menghayati dan melaksanakan agenda-agenda yang telah dirumuskan oleh pucuk pimpinan parti secara iltizam dan istiqamah,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Temerloh.