Memali: Pemangsa masih hidup, saksi ramai lagi

DALAM Peristiwa Memali, orang Kampung Memali adalah mangsa manakala Mahathir dan Kerajaan Umno/BN adalah pemangsa.

Advertisement

Masih ramai lagi saksi nyata dan mereka yang menjadi mangsa dalam Peristiwa Memali November 1985 yang masih hidup dan boleh menjadi saksi. Pemangsa juga masih hidup dan masih bercakap mempertahankan tindakannya.

Baik… Kalau keterangan dari mangsa tak dapat dipercayai maka bolehkah kita percaya kepada keterangan daripada pemangsa? Walau naluri kemanusiaan kita lebih cenderung untuk percaya kepada keterangan mangsa, tapi untuk memuaskan hati semua pihak, kita tolak dulu keterangan dari kedua belah pihak.

Lantas, apakah kita mahu membiarkan Peristiwa Memali kekal tergantung menjadi beban sejarah yang amat berat? Mangsa tidak mendapat keadilan dan nama baik Kerajaan Umno/BN tak dibersihkan.

Mahathir, pemangsa yang sudah tiada ‘gigi’ mengeluarkan dakwaan terbaru bahawa orang kampung yang memulakan tindakan menikam mati 4 orang anggota polis sehingga mereka layak diserang dan dibunuh. Ini dakwaan yang sangat serius!

Mahathir hanya mampu bercakap dan bercakap. Beliau sudah tiada walau secebis kuasa pun yang masih tinggal. Sehingga ke hujung usia, saya yakin tiada kalimah maaf akan diucapkannya atas apa yang pernah beliau lakukan.

Perlu diingat bahawa tindakan yang diambil oleh Mahathir pada tahun 1985 itu adalah atas kapasitinya sebagai seorang PM merangkap Presiden Umno. Bukan atas sifat tubuh badan Mahathir secara individu. Liabiliti ini dipikul bersama.

Kerajaan Umno/BN yang masih berkuasa mesti menjadi penegak keadilan. Untuk mangsa dan juga untuk kerajaan. Lantaran itu PAS telah lama menuntut supaya ditubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat peristiwa tragis yang mengorbankan 14 orang rakyat awam Memali dan 4 anggota keselamatan ini sehingga ke akar umbi.

Jangan ingat bila mangsa peristiwa Memali ramai yang sudah meninggal dunia dan Mahathir juga nanti sudah kembali kepada Yang Maha Pencipta, maka Buku Tragedi Memali boleh ditutup!

Dr Azman Ibrahim
AJK PAS Pusat
16 Ogos 2017 – HARAKAHDAILY 16/8/2017