Kejadian orang ‘dihilangkan’ naik dua kali ganda

LAPORAN hak asasi manusia terkini menunjukkan kenaikan mendadak dua kali ganda, dalam jumlah warga Mesir yang ‘dihilangkan secara paksa’ (enforced disappearance) oleh pasukan keselamatan kuasa junta rampasan kuasa.

Advertisement

Menurut laporan itu, seorang pelajar Abdullah Hassan Ahmed Al-Maasari, 19, yang merupakan pelajar di Fakulti Kejuruteraan, Universiti Beni Suef telah ditangkap secara paksa.

Seorang pelajar lain Islam Gamal Al-Ghoul, 22, pelajar di Fakulti Perdagangan, juga dari Universiti Beni Suef, telah ditangkap secara paksa selama 18 hari berturut-turut setakat ini, selepas penculikan mereka oleh tentera junta pada 31 Jun 2017.

Keluarga mereka yang hilang itu menuntut maklumat mengenai nasib dan tempat penahanan mereka yang disayangi, lapor Buletin Online.

Selain itu, Mohamed Ayman Rushdie, 20, menghadapi nasib yang tidak diketahui.

Pasukan keselamatan junta di Iskandariah sewenang-wenangnya menangkapnya ketika dia berada di rumah neneknya di daerah Muharram Bey, pada fajar 9 Ogos 2017 tanpa sebarang waran undang-undang.

Beliau diheret ke destinasi yang tidak diketahui di mana dia sedang ditahan sehingga kini.

Kebimbangan yang sama pernah dilaporkan oleh media antarabangsa hampir setahun yang lalu apabila seorang pelajar berusia 22 tahun kali terakhir dilihat diheret jauh dari stesen metro Kaherah oleh sekumpulan lelaki, tidak lama sebelum pasukan keselamatan menyerbu rumah keluarganya.

Menurut saksi, lelaki tidak dikenali memberkas Omar Khaled di stesen metro di ibu negara Mesir, Kaherah, pada hari Khamis semasa dia sedang dalam perjalanan untuk bertemu rakan-rakan di universiti.

Pegawai memberitahu ibu Khaled, Ghada Rifaat, bahawa mereka tidak tahu kemana anaknya dibawa.

Pasukan keselamatan, katanya, menyerbu rumah keluarga itu tidak lama selepas beliau ‘dihilangkan’.