Takut Suruhanjaya Memali tak jadi

SURUHANJAYA Siasatan Memali yang PAS cadangkan sekarang bukanlah satu agenda politik bagi parti itu dalam era politik matang dan sejahteranya dalam beberapa bulan lalu.
      
Ia terjadi tiba-tiba setelah berbangkit soalan Memali yang belum sempat dijawab oleh Dr. Mahathir dalaam program Nothing to hidenya dan iupun kiranya Dr. Mahathir enggan berjumpa   dengan masyarakat Memali bagi majlis ampun mengampun antaranya dan waris kurban Memali.
        
Ramai yang mengira Suruhanjaya itu wajar demi mencari keadilan dan kebenaran termasuk bekas Timbalan Perdana Menteri semasa kejadian itu berlaku, Tun Musa Hitam.
       
Tetapi Tun Musa memberi rasional, ia wajar diadakan selepas PRU14, supaya tidak terburu-buru dan supaya tidak dilihat sebagai kerja politik. Beliau sedia memberi keterangan kerana operasi Memali itu adalah arahannya sebagai menteri dalam negeri.
       
Akan tetapi hal ini jangan dilambatkan sangat kerana orang-orang penting yang perlu diminta keterangan adalah tua-tua belaka dan uzur seperti Dr Mahathir, Tun Musa, TG Haji Hadi dan Datuk Yusuf Husain. Orang Memali yang terlibat pun sudah ramai yang tiada. Ajal masing-masing tidak dapat diagak. Eloklah semasa masing-masing masih ada.
       
Kedua, jika tunggu sselepas PRU14, takut kumpulan Dr Mahathir memenanginya. Jika Pakatan Harapan menang dan Dr Mahathir ada pengaruh besar, takut Suruhanjaya itu tidak diadakan. Jika ini yang terjadi hilang peluang mencari keadilan dan kebenaran dalam waktu yang terdekat.
       
Sekarang isu ini panas dan boleh mengganggu tumpuan kepada isu skandal 1MDB dan lain-lain kerenah Perdana Menteri Najib. Tumpuan sepatutnya di situ, tetapi bila Suruhanjaya Memali dipanaskan, maka isu yang lebih besar terlindung.
       
Akan tetapi isu Memali juga penting diselesaikan sedang masa masing-masing sudah tidak banyak. Keadilan dan kebenaran juga penting ditegakkan.
       
Apapun dalam mengendali keadilan Memali itu suruhanjaya itu mungkin pilihan utama. Yang aula adalah menyelesaikan sengketa Dr Mahathir dan pendudk Memali yang jadi mangsa. Sekalipun keadilan dapat ditegakkan melalui siasatan, dakwaan dan perbicaraan, tetapi ada kaedah lain yang orang Melayu/Islam terima pakai mendamaikan pihak yang bertelagah.
      
Mereka nama penyelesaian sallu ‘alan nabi. Persemukaan yang membangkitkan salah antara satu sama, tetapi masing-masing mengaku adalah melakukan kesilapan dan kesalahan lalu atas nama Allah dan Rasul-Nya mereka saling memaafkan antara satu sama lain dan sedia melupakan kelemahan masing-masing.
       
Dalam keadilan Islam ada yang dinamakan qisas. Iaitu bunuh balas bunuh dan luka dibalas luka. Hukumnya penting tetapi yang salah tahu akan kesalahannya wajib membayar diat jika mangsa dan warisnya memaaafkan.
      
Yang salah yang minta maaf akan kesalahannya adalah orang paling bagi menghadapi risiko dan sebarang balasan. Tetapi orang yang memaaf adalah oang yang paling mulia kerana memaaf itu ganjarannya syurga besarnya melebihi liputan langit dan bumi serta isinya.
       
Keutamaan bagi semua ialah bagi membebaskan semua orang dari sebarang dosa. Semuanya wajar diselesaikan sebelum mati. Mulialah sesiapa yang berjaya melepaskan seseorang dari dosa sebelum matinya.
      
Iblis akan kecewa jika Dr Mahthir dan watan Memali saling ampun mengampun sebelum semuanya mati. Maka jangan fikir membawa Dr Mahahir ke Memali demi memalukannya, tetapi ramai yang beroleh pahala jika dapat membantunya keluar dari kegelapan ke alam yang terang. Jika ini berlaku, Suruhanjaya Memali tidak diperlukan.
     
Inilah yang dinamakan menang di dunia dan menang di akhirat. – HARAKAHDAILY 26/8/2017
       
      

Advertisement