Jadikan Jumaat hari solidariti bersama muslim Rohingya

KESATUAN Ulamak Islam Sedunia (KUIS) mengeluarkan fatwa wajib menyatakan sokongan terhadap umat Islam Rohingya dengan segala cara yang ada serta menyatakan penentangan dan sokongan secara terang-terangan.

Advertisement

KUIS menegaskan supaya para pemerintah yang terlibat dalam urusan ekonomi dan politik agar memboikot mereka yang melakukan keganasan.

Selain itu, KUIS turut menekankan peranan para wartawan media massa, para ulama, serta badan-badan kebajikan agar melaksanakan tugas mereka secepat mungkin.

AliDaghiSetiausaha Agung KUIS, Sheikh Dr Ali Mohyiddin Qurra Daghi dalam kenyaatan terbaru beliau menggesa supaya nasib umat Islam Rohingya terus dipertahankan.

Beliau menyeru seluruh umat Islam menjadikan khutbah Jumaat sebagai medan saluran mengenai isu kezaliman yang dilakukan ke atas umat Islam Rohingya.

Beliau menambah, penindasan yang berterusan ke atas umat Islam Rohingya memalukan seluruh dunia.

“Situasi yang berlaku di Arakan merupakan perkara yang memalukan ke atas seluruh dunia yang terdiri daripada badan kerajaan, institusi-institusi, ahli politik, para intelektual, para ulamak dan ahli sains, di mana ribuan umat Islam telah terbunuh dan menjadi pelarian.

“Namun tidak ada sesiapa yang menangis untuk mereka.

“Seruan ini diucapkan di tengah-tengah rasa kesedihan yang mendalam yang diperlukan dunia di atas apa yang sedang berlaku ke atas mereka yang tidak mempunyai sebarang dosa melainkan hanya kerana mereka berpegang dengan akidah Islam.

“Lalu, orang-orang Buddha yang fanatik ini melakukan pembunuhan serta penyembelihan yang telah membuatkan tubuh-tubuh kita bergoncang disebabkan mereka: saudara-saudara kita di dalam agama (Islam),” katanya.

Di akhir kenyataan, Sheikh Qurra Daghi mengucapkan terima kasih di atas setiap penentangan serta sokongan yang diberikan terhadap saudara-saudara Muslim di Myanmar. (http://ulamasedunia.org)