Ziarah kasih sayang kepada Ronnie Liu

duha

MERUJUK kepada penghinaan pemimpin DAP Ronnie Liu kepada kuliah pagi Jumaat Tuan Guru Presiden PAS, elok juga budak-budak kita buat ziarah kasih sayang kepada Ronnie Liu.

Advertisement

Dr Azman2Mula-mula bagi nasihat bahawa tindakan menghina agama orang lain adalah amat bahaya dalam sebuah masyarakat berbilang agama di Malaysia. Lepas tu kalau tak makan nasihat, bagilah teguran. Tak makan teguran bagilah amaran. Kalau amaran pun tak dipedulikan, ada peruntukan undang-undang yang boleh diambil terhadap warga seperti Ronnie.

Kita orang Islam jangan terpengaruh dengan provokasi. Kekadang bangsa lain terlupa bahawa Melayu Islam adalah majoriti dan teras politik Malaysia. Dapat sedikit kuasa mereka dah angkuh dan merendahkan orang Melayu Islam. Lebih kesian bila ada Melayu Islam yang merelakan diri jadi khadam mereka.

Jangan balas dengan hina agama lain. Islam tak ajar begitu. Perlakuan Ronnie tak mewakili agama yang dia anuti. Saya tahu agama Ronnie pun tak mengajar penganutnya menghina agama lain. Perlakuan Ronnie adalah bukti beliau jahil dengan agamanya sendiri. Ada hati nak campur hal agama orang lain.

Juga jangan hina orang Cina kerana semua bangsa adalah makhluk ciptaan Allah. Walau menangis air mata darah sekalipun, tak ada orang yang boleh ubah bangsa mereka sebagaimana mereka dilahirkan. Betapa ramai lagi orang Cina dan bangsa lain yang tulus dan baik. Islam tak mengajar kita tangkap borong semua orang.

Dr Azman Ibrahim
AJK PAS Pusat
9 September 2017 – HARAKAHDAILY 9/9/2017