Henti subahat, cemari ibu negara dengan arak

KUALA Lumpur yang telah sedia dibejati oleh pelbagai kemungkaran dan maksiat, sewajibnya dicegah dan dibendung dari curahan kebanjiran arak seperti penganjuran Better Beer Festival 2017 (BBF17). Ia bakal mengundang keparahan lebih besar dengan mensasarkan kehadiran 6,000 penyertaan.

Advertisement

Seringkali festival sedemikian menampilkan perlakuan tidak senonoh dan pernah menyebabkan tindakan luar kawalan akibat mabuk. Kerana itulah perkara ini menjadi larangan oleh agama Islam di mana arak adalah punca kejahatan dan berpotensi menyebabkan tindakan melampau serta jenayah.

Menteri Wilayah Persekutuan seharusnya mengenengahkan satu penyelesaian jitu dalam menangani hal ini dari membudaya dan kekal menjadi sebahagian lanskap memualkan di ibu negara. Pelbagai kesan negatif dari penjualan dan peminuman arak seharusnya dikawal dan dimurnikan dengan kesedaran.

Kecuali sekiranya pihak kerajaan terus mengharap ia menjadi sebahagian perolehan lumayan ke kantung pendapatan negara. Tetapi sekiranya perkara ini tidak dihadapi dari sekarang, ianya pasti menjadi sebahagian rutin warga kota. Negara harus bersedia menanggung akibat pelbagai yang menular darinya.

Kesejahteraan hidup tidak mungkin dicapai dari masyarakat yang membudaya arak dalam kehidupan mereka, bahkan timbul pelbagai penyakit sosial dan jenayah sukar untuk ditangani. Ketika itu, pendapatan besar lebih mudah dihabiskan semata-mata hanya untuk menangani segala kesannya.

Kami yakin dan percaya, penganjuran sedemikian bukan sahaja tidak selari dengan budaya masyarakat Malaysia, bahkan tiada keperluan langsung untuknya. Kami menggesa ia semua pihak berkaitan supaya tidak memberi permit dan kebenaran penganjuran kerana boleh dianggap bersubahat dengan kemungkaran.

“Sejahtera Bersama Islam”

“Mara Menuju Cita”

MOHD SHAHIR ABU HASSAN
Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan
13 September 2017 | 22 Zulhijjah 1438 – HARAKAHDAILY 13/9/2017