Meskipun RM10 amat bernilai untuk Rohingya

MESKIPUN sumbangan yang dihulurkan itu hanya sekadar RM10 sahaja, namun ia tetapi amat bernilai kepada para pelarian Rohingya.

Advertisement

Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man merayu kepada seluruh umat Islam termasuk di Malaysia agar sama-sama membantu pelarian Rohingya di Cox’s Bazaar, Bangladesh.

“Walaupun pada kita kecil, RM10 atau RM20 dan tidaklah besar sangat tetapi bagi mereka (pelarian), jumlah itu sangat besarlah. Mereka dengan anak kecil menyeberangi sungai, menyelamatkan diri.

“Saya merayu dan mengambil kesempatan bagi semua pihak untuk menyalur sumbangan melalui PASRelief khususnya.

“Ini kerana, PASRelief merupakan satu badan yang kita (PAS) turun sendiri, kita buat sendiri program untuk sampai ke tangan mangsa pelarian yang terlibat, insya Allah,” jelasnya dipetik Buletin Online.

Beliau berkata demikian selepas membuat tinjauan awal di sepanjang jalan Teknaf melalui tiga buah penempatan pelarian di Camp Balukhali, Camp Putubalong dan Camp Thaing Khali, semalam.

Turut serta bersama delegasi itu ialah Pesuruhjaya PAS Pahang, Ustaz Rosli Abdul Jabar dan Pengerusi PASRelife, Muhammad Sanusi Md Nor.

Justeru, katanya umat Islam mempunyai tanggungjawab yang sangat besar, mendidik anak-anak dan membesarkan mereka dengan selesa.

Katanya, kehidupan saudara seIslam Rohingya di sini sangat terdesak dan membantu mereka diberikan Allah pahala yang besar.

“Mereka yang ada kemampuan hulurkanlah sumbangan. Sebab, mereka sangat perlu dan saya masih ingat pesanan almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

“Jika kita boleh beri sesuatu di waktu mereka yang sangat terdesak pahalanya sangat besar,” ujarnya.