PAS Putatan anjur kursus pengurusan jenazah

PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) Kawasan Puatan melalui Urusan Ulamak PAS Kawasan Putatan dan Lajnah Pembangunan Keluarga Dewan Muslimat PAS Kawasan Putatan telah menganjurkan Kursus Pengurusan Jenazah (KPJ1439) pada 8 Oktober 2017. Bertemakan “Hari Ini Adalah Kehidupan dan Esok Adalah Kematian”, kursus ini diadakan di Masjid Sembulan, Kota Kinabalu dengan jumlah penyertaan seramai 50 orang.

Advertisement

Program yang berlangsung dari jam 8 pagi hingga 2 petang itu telah disempurnakan perasmiannya oleh Yang Dipertua PAS Kawasan Putatan, Ustaz Kamal Othman.

Kursus ini dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu teori dan praktikal. Penerangan teori oleh Ustaz Hafiz, sangat penting bagi menyampaikan ilmu secara ringkas berkenaan pengurusan jenazah. Sewaktu sesi praktikal, peserta dibahagikan mengikut jantina. Peserta lelaki dibimbing oleh Ustaz Hafiz sendiri, manakala peserta muslimat dipimpin oleh Ustazah Sofea Sarin.

Salah seorang peserta yang ditanya mengenai program, menyatakan rasa gembira kerana terpilih untuk mengikuti kursus tersebut. Ilmu yang diperoleh sangat berharga, ujar beliau. Beliau juga berharap akan dapat dimaklumkan sekiranya kursus sebegini diadakan lagi pada masa akan datang.

Selesai solat zuhur, program diteruskan dengan Majlis Penutupan serta penyampaian sijil dan cenderahati. Insya-Allah, berkat ketekunan dan kesabaran para penganjur, serta kerjasama masyarakat setempat, objektif PAS Putatan untuk menubuhkan Pasukan Urusan Jenazah bakal tercapai. – HARAKAHDAILY 20/10/2017

jenazah2

jenazah3