Jalan Awana Kijal bukti Kerajaan Umno Terengganu gagal

KEMAMAN: Projek menaik taraf jalan persekutuan menjadi dua lorong sebagai cara pembayaran balik sebahagian kos pembinaan LPT2 oleh Kerajaan Pusat kepada Kerajaan Terengganu adalah tidak wajar.
 
Ketua Penerangan Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Hishamuddin Abdul Karim berkata, naif taraf jalan berhampiran pusat percutian terkenal, Awana Kijal itu sebagai bayaran hutang antara dua pihak tersebut.
 
“Terdahulu, Kerajaan Terengganu telah mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM1.85 bilion untuk pembinaan LPT2. Untuk menyelesaikan sebahagian hutang, Kerajaan Pusat mengeluarkan peruntukan RM186 juta untuk membina jalan dua lorong ini.
 
“Patutnya bayar terus pada kerajaan negeri, (lagipun) jalan Awana Kijal ini bukan jalan negeri, jalan persekutuan, biar bajet ‘federal‘ yang keluar. Tetapi pemimpin kita ‘dok rok’ (penakut), sebab jika lawan, akhirnya tukar MB.
 
“Kerajaan Pusat kecek (tipu) kita dengan begitu mudah, buat projek persekutuan guna duit negeri. Kononnya membayar hutang. Pemimpin negeri tahu hakikat sebenar, tapi hendak lawan tidak berani,” ujarnya dalam Majlis Makan Tengahari Dana PRU14 PAS Pekan Air Jernih di sini.
 
Ustaz Hishamuddin yang juga Adun Tepoh turut menceritakan kelemahan pentadbiran kerajaan negeri pimpinan Umno seperti tiada kesudahan.
 
Oleh itu rakyat serunya, perlu memberi kepercayaan kepada PAS dalam PRU nanti yang sudah bersiap-sedia untuk mengambil alih pentadbiran Kerajaan Terengganu. – HHARAKAHDAILY 24/10/2017
Advertisement