PAS P. Pinang rakam takziah kemalangan bas kilang

FIRMAN Allah S.W.T yang bermaksud:
 
“Sesungguhnya dari Allah kita datang dan sesungguhnya kepada-Nya jua kita kembali.” [Al-Baqarah: 155-156]
 
Kejadian kemalangan yang melibatkan dua bas kilang pada pagi ini mengakibatkan lapan pekerja maut , 23 cedera parah dan 10 cedera ringan. Kejadian berlaku sekitar jam 5.30 pagi di kilometer 147 Lebuhraya Utara Selatan arah Utara sebelum tol Juru. 
 
Hasil keterangan penumpang ditempat kejadian, bas membawa pekerja terdiri daripada warganegara Indonesia dan Nepal telah berhenti di lorong kiri akibat mengalami kerosakan enjin. Kemudian datang bas membawa seramai 15 pekerja gagal mengelak lalu melanggar belakang di bahagian sisi bas sehingga menolak bas ke lorong kanan lebuh raya.
 
PAS Pulau Pinang mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa yang terlibat di dalam kemalangan tersebut dan rakan sekerja serta pihak majikan yang kehilangan pekerjanya. Pihak kami berasa sedih atas kejadian kemalangan tersebut.
 
Kami mengharapkan supaya pihak-pihak yang terbabit seperti SOCSO, majikan mangsa kemalangan agar berusaha untuk mempermudahkan segala urusan bantuan  kebajikan, rawatan perubatan dan faedah-faedah SOCSO dan lain lain seperti insuran dan sebagainya.
 
PASPulau Pinang mencadangkan satu peraturan SOP bas-bas kilang disemak kembali, peraturan dan keselamatan bas atau van yang dinaiki oleh pekerja kilang supaya perkara seperti ini tidak berlaku lagi. Justeru itu, pihak kami memohon agar agensi kerajaan seperti Suruhanjaya Pengankutan Awam Darat (SPAD) mengambil tindakan menyiasat punca kemalangan ini dengan segera. 
 
Kesimpulannya benarlah firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.“ [Ali Imran: 3]
 
PAS Pulau Pinang berharap perkara ini dapat membuka mata pemandu di luar sana supaya memandu dengan cermat dan berhati-hati. Mulakanlah perjalanan anda dengan bacaan doa agar perjalanan anda lebih terjamin dan selamat. 
 
USTAZ USMAN AL MARBAWI
Pengerusi
Lajnah Pekerja Dan Pengguna PAS Pulau Pinang – HARAKAHDAILY 24/10/2017
Advertisement