Bertudung: Kelantan juga ada hotel 5 bintang

PIHAK berkuasa kerajaan digesa bertindak tegas dan segera dalam isu Persatuan Hotel Malaysia (MAH) mempertahankan tindakan operator hotel yang melarang pekerja wanita beragama Islam bertudung bekerja di bahagian perkhidmatan pelanggan (frontline) walaupun MAH mendakwa ia sebahagian daripada polisi antarabangsa dan bukannya diskriminasi.

Advertisement

Dr Azman“Polisi antabangsa bukannya suatu akta atau enakmen undang-undang yang wajib dipatuhi,” ujar AJK PAS Pusat, Dr Azman Ibrahim.

Beliau berkata, ia hanya polisi dan bila polisi ini dibawa ke Malaysia sebagai sebuah negara yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi dalam Perlembagaan Negara.

“Maka tentunya Perlembagaan Negara lebih besar dari sekadar satu polisi Persatuan Hotel. Mana boleh buat polisi sesuka hati,” katanya lagi.

Justeru, kata beliau apa makna Malaysia sebuah negara dengan Islam sebagai agama rasmi kalau hak penganut Islam untuk beramal dengan ajaran agama disekat dan tidak dihormati.

Beliau menambah, Kerajaan Kelantan sebagai sebuah kerajaan negeri dengan bidang kuasa yang terhad boleh menguatkuasakan etika pemakaian pekerja hotel wanita beragama Islam.

“Di Kelantan juga ada hotel 5 bintang iaitu Renaissance Hotel. Saya tengok pekerja mereka di bahagian perkhidmatan pelanggan boleh bertudung.

“Apakah Renaissance Hotel tak terikat dengan polisi MAH?” tanya beliau. – HARAKAHDAILY 11/11/2017