Henti eksport untuk kekal harga sayur ikan

PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan serta Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) supaya mengambil langkah segera untuk menurunkan harga sayuran, buahan dan ikan yang telah meningkat sehingga 300% dalam tempoh seminggu.
 
Dilaporkan pada 15 November 2017, kenaikan harga dan kekurangan sayuran dan ikan adalah disebabkan oleh musim hujan yang berlaku dalam beberapa minggu yang lalu.
 
Memandangkan berlakunya kekurangan sewaktu musim hujan, Malaysia perlu menghentikan eksport ikan dan sayuran ke negara lain dan ia perlu terus diharamkan untuk memenuhi permintaan tempatan sehingga musim hujan berakhir.
 
CAP menggesa Bahagian Penguatkuasaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menyiasat peningkatan harga di atas memandangkan golongan berpendapatan rendah akan terjejas dengan teruk oleh kenaikan harga barangan ini. Kenaikan harga makanan tidak selaras dengan peningkatan gaji yang begitu perlahan dan dengan itu membebankan pengguna dengan kenaikan kos kehidupan.
 
CAP juga telah berulang kali menggesa FAMA supaya mengawal pemasaran dan pengedaran sayuran di negara ini tetapi malangnya gesaan kami tidak dipedulikan. Kawalan ini akan kritikal disebabkan akses pengguna kepada diet yang lebih sempurna dikompromi dengan kos makan yang tinggi.
 
S M MOHAMED IDRIS
Presiden
Persatuan Pengguna Pulau Pinang – HARAKAHDAILY 21/11/2017
 
Advertisement