Wakil rakyat kerja keras bantu mangsa banjir

SEHINGGA jam 2 petang tadi seramai 13,399 mangsa banjir dipindahkan di seluruh Kelantan, di mana jajahan Pasir Mas mencatat bilangan paling ramai.

Advertisement

Menurut portal ebanjir.kelantan.gov.my. seramai 9,631 mangsa banjir dipindahkan di Pasir Mas yang turut meliputi Rantau Panjang.

Kedua paling ramai Tumpat yang mencatat bilangan mangsa seramai 2,589 orang. Manakala di Pasir Puteh pula seramai 828 orang.

Kehadiran banjir yang bertandang setiap akhir tahun menyebabkan wakil-wakil rakyat terpaksa bekerja keras bagi membantu mangsa banjir.

Adun Meranti, Datuk Mohd Nassurudin Daud bersama petugas Majlis Tindakan Dun bekerja siang dan malam bagi memindahkan mangsa banjir yang terperangkap.

Menjelang solat Jumaat tadi beliau melawat mangsa banjir di Kampung Bakong dan menunaikan solat di kampung tersebut. Beliau juga menyampaikan khutbah Jumaat.

Beliau juga melawat mangsa banjir di pusat pemindahan sementara di Kampung Meranti, Lubuk Kawah dan Banggol Setol.

Manakala anggota parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof bersama Adun Bukit Tuku, Abdul Rasul Mohamed meredah kebun getah untuk mengagihkan bantuan banjir di Kampung Banggol Jering.

Katanya, laluan tersebut terpaksa dilalui memandangkan jalan biasa sudah terputus hubungan.

Di Gua Musang, Penyelia Parlimen kawasan berkenaan Ustaz Azman Ahmad turut melawat mangsa banjir di Sekolah Kebangsaan Limau Kasturi.

Beliau bersama Penyelia Dun Nenggiri, Syed Azhar Syed Alwi turut menyampaikan bantuan kepada mangsa banjir di Jeram Tekoh.

Cuaca di Kota Bharu petang hujan sekali sekala lebat. Sinar matahari hampir seminggu tidak kelihatan. – HARAKAHDAILY 1/12/2017

bah meranti