Kehidupan adalah perjalanan menuju Allah

KITA bermula di dunia dengan kosong tanpa ilmu. Kemudian dengan hari-hari yang berlalu melewati kita, kita membesar dan mula mengenali dunia ini sedikit demi sedikit.

Advertisement

Apabila kita melewati usia remaja dan mula menjejak usia dewasa, kita merasa dunia ini sudah kita miliki. Kita adalah penduduk dunia. Kita berebut dan bersaing sesama kita demi dunia kita yang lebih baik.

Alam akhirat tiada dalam kotak fikir kita. Ini dunia semata-mata. Semakin kita kemaruk sebagai penduduk dunia, semakin kita menjauh dari alam akhirat yang terhijab dari pandangan. Semakin kita tua semakin kita lemas di lautan dunia yang dalam.

Seperti orang kemabukan, musibah lalai dan lupa bertukar menjadi keseronokan. Peringatan dan tazkirah pula bertukar menjadi bala yang dibenci. Dunia ini sesungguhnya membaham penduduknya satu demi satu tanpa sedar.

Mujurlah kasih sayang Allah melata di dunia. Daripada penciptaan-Nya yang berhampar kasih sayang, begitulah kasih sayang-Nya terhadap manusia.

Rasulullah sallaLlahu alaihi wasallam diutus penuh kasih sayang sebagai peringatan. Baginda menjadi cahaya yang menerangi, menyeru dan memanggil manusia kepadanya dengan kasih sayang tertinggi. Akhirnya ramai berpaling kepadanya dan melihat alam akhirat yang dilupakan.

Ahli dunia terus kemabukan. Tetapi daripada kalangan mereka, ada yang memilih untuk berpatah balik kepada asal kehidupan. Kehidupan adalah perjalanan menuju Allah. Allah adalah kehakikian yang sebenar. Di mihrab perhambaan, orang-orang yang beriman kemabukan dalam dunia cinta Allah.

Selamat menyambut Maulidur Rasul sallaLlahu alaihi wasallam.