Iktibar air zam zam dan perjuangan PAS

URAJ

NABI Ibrahim as meninggalkan isterinya Hajar bersama anaknya yang masih bayi ditengah padang pasir yang kering kontang, meskipun Nabi Ibrahim as terlalu kasihkan mereka, namun itu adalah perintah Allah swt.

Advertisement

Ketika Nabi Ismail menangis kelaparan, Hajar berlari-lari antara Safa dan Marwah mencari air, namun tidak ditemui, namun tiba-tiba disaat Nabi Ismail menangis kehausan terpancarlah mata air dari hujung kakinya.

Rahmat Allah begitu luas, rezeki ada dimana-mana, tiada yang menyangka mata air zam-zam itu terpancar di tengah padang pasir yang sebelumnya kering kontang. Allah swt sentiasa memberikan pertolongan kepada hambanya yang bertaqwa.

URAJKerana keyakinan sebegini perjuangan PAS dilihat pelik oleh sesetengah pihak, lalu bertalu-talu lontaran keji terhadap PAS apabila berlaku putusnya tahaluf dengan parti2 yang pernah bersama didalam Pakatan Rakyat dahulu.

Mereka rimas apabila PAS tetap meneruskan agenda perjuangan Islam. Tahaluf bukan menjadi sebab untuk PAS membuang jauh dasarnya semata-mata kononnya untuk menang. Sikap PAS yang tegas dalam mempertahankan dasar perjuangannya sehingga sanggup memutuskan tahaluf dianggap akan menutup lorong mereka untuk menakluk Putrajaya.

Bagi PAS Islam adalah keutamaan, tiada gunanya sebuah perjuangan yang sarat dengan pengorbanan jika tidak kerana agama dan tidak juga berguna sebuah kemenangan jika tidak dapat dilaksanakan didalamnya syariaat Allah swt.

PAS tetap meneruskan legasi perjuangan yang ditinggalkan oleh pejuang-pejuang Islam terdahulu dengan keyakinan bahawa Allah swt pasti akan mendatangkan pertolonganNya untuk mencapai kemenangan, meskipun dihimpit rapat oleh musuhnya.

Cahaya kemenangan pasti akan terpancar dicelahan kurungan musuh sebagaimana terpancarnya mata air zam-zam ditengah padang pasir yang gersang dan tandus. Pintu rahmat Allah swt itu tersangat luas dan sentiasa terbuka, adalah mustahil boleh ditutup walau dihimpunkan seluruh kekuatan mahkluk untuk menutupnya. – HARAKAHDAILY 13/12/2017

 * tajuk asal: The return of AKU DAN PAS – siri 9 ( Bumbung Masjidil Haram)