Bahaya makanan dipanaskan semula?

drsuhazeli

MAJLIS Maklumat Pemakanan Eropah (EUFIC) menarik semula kenyataan mereka yang dikeluarkan pada tahun 2010 berkaitan lima jenis makanan yang bahaya apabila dipanaskan semula.[1] Penarikan itu disebabkan beberapa fakta yang dikemukakan oleh mereka tidak tepat setelah ditegur oleh seorang pelajar dari Hong Kong yang bernama Albert. 

Advertisement

Tulisan yang dimuatkan dalam website rasmi EUFIC itu menimbulkan beberapa kontroversi seluruh dunia kerana ianya diulang siar kepada pelbagai bahasa. Isu ini nampaknya tidak tepat dari sudut fakta dan penyusunan ayat. Albert dari Hong Kong memohon penjelasan lanjut dari pihak akhbar Independent yang menyiarkan tulisan tersebut.

Beliau membuat teguran dan merujuk kepada satu laporan journal yang menerangkan bagaimana keracunan makanan tersebut boleh berlaku.[2] Penerangan lanjut wajib diberikan dalam bentuk dan keadaan bagaimana keracunan boleh terjadi. Ianya bukan satu pernyataan yang mudah.

Memanaskan semula makanan adalah sesuatu yang biasa berlaku dalam masyarakat. Tetapi adakah ianya boleh pencetus kepada kanser (karsinogenik) atau keracunan? Sebenarnya, berlaku keracunan atau pencetus kanser itu bergantung kepada cara penyimpanan.

Jika ianya dimasak dengan betul, disimpan dalam suhu sejuk seperti peti sejuk dan dipanaskan semula dengan suhu sesuai, risiko untuk membahayakan diri berkurang. Ayam, nasi, ubi kentang, cendawan dan bayam boleh menyebabkan keracunan makanan jika melepasi tempoh penyimpanan. Tindak balas bakteria serta campuran ramuan rempah di dalamnya boleh menjadi penyebab kepada keracunan.

Walaupun ianya tidak sampai kepada kategori basi, kandungan asid hasil tindak balas kimia dan bakteria boleh mendatangkan risiko tidak selamat. Kecualilah ia disimpan di tempat yang sejuk, di mana aktiviti asid dan bakteria adalah minimum.

Makanan yang terdedah tadi akan menyebabkan pencetus kepada cirit birit atau karsinogenik jika dipanaskan semula. Keadaan ini berlaku kerana pemanasan semula makanan akan menghasilkan kimia bentuk baharu bernama nitrosamin.
Bahan asas dalam makanan seperti nitrat dan nitrik adalah selamat dimakan. Ianya adalah bahan natural. Tetapi setelah berlaku pengoksidaan, tindak balas bakteria dan pengasidan, makanan yang dipanaskan semula akan menghasilakan nitrosamin.

Walaupun demikian, perlu diingatkan bahawa jumlah yang sedikit dan bukan menjadi amalan seharian, makanan tersebut bukan punca utama kepada kanser. Jangan salah faham dengan penerangan ini. Pendedahan berterusan dalam jangka masa tertentu dan dos yang tinggi, baharulah ianya merbahaya.

Setelah enam tahun berlaku kontoversi, Majlis Maklumat Pemakanan Eropah (EUFIC) telah menulis semula kenyataan pembetulan melalui website mereka dan disiarkan oleh akhbar terkemuka Independent.[3]

Semoga dengan tersiarnya pembetulan itu, masyarakat akan lebih peka dengan kaedah penyimpanan makanan dan tidak sasau minda (panik) apabila tular isu yang sama dalam media sosial atau media masa.

Sekian penegasan dari suhazeli.com

Pautan:
[1] Laporan dari akhbar Independent. http://www.independent.co.uk/…/reheat-spinach-cancer-blue-b…
[2] Mol Nutr Food Res. 2015 Jan;59(1):106-28. doi: 10.1002/mnfr.201400286. Epub 2014 Oct 14. Online https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25164923
[3] Kenyataan pembetulan dari EUFIC. http://www.independent.co.uk/…/five-foods-you-should-avoid-…