Assabiqun mengesan 300,000 jasawan PAS

Subki 1

ADAKAH anda jasawan PAS yang sudah berusia 60 tahun ke atas? Sebagai ahli PAS yang tentunya banyak menabur jasa, maka anda layak menjadi anggota Sidang Assabiqun, wadah bongsu yang PAS tubuhkan bagi menjaga kepentingan warga emasnya pernah berjasa itu.

Advertisement

Warga kanan PAS berjasa ini Assabiqun nobatkan mereka sebagai jasawan PAS dan layak menjadi kerabat Sidang Assabiqun. Jasawan yang berusia 60 tahun ke atas dalam senarai daftar keahlian PAS yang sejuta orang yang tidak diketahui lari dari parti adalah seramai 384,459 orang.

Di Kedah sahaja terdapat seramai 93,297, Kelantan seramai 66,162 diikuti Perak 50,784 orang. Jasawan ini meliputi hampir 40 peratus ahli parti. Umumnya yang dibangsakan sebagai Assabiqun ini ialah yang tidak lagi memegang jawatan dan tidak terdaya menjadi aktivis yang aktif disebabkan oleh faktor usia dan kesihatan.

Yang tidak cergas ini ada juga yang lebih muda. Yang terusia 55 tahun ke atas. Mereka mencintai PAS dan PAS mencintai mereka tetapi tidak lagi memegang jawatan. Maka layaklah dikategorikan sebagai Assabiqun. Bahkan yang lebih muda yang berusia pertengahan disebabkan diserang penyakit, atau eksiden terpaksa dijaga isteri, maka mereka tidak dapat bergerak lagi, layak mendapat manfaat dari penubuhan Assabiqun itu.

Jika mereka menganggotai Assaiqun, maka sekaliannya mencecah 50 peratus dari keahlian PAS. Paling istimewa dari jasawan itu mereka telah lama menjadi ahli – dari muda dengan berbagai aktiviti. Yang kedua baru menyertai PAS selepas bersara dari khidmat kerajaan tetapi usianya dalam lingkungan usia Assabiqun. Mereka mahu berjasa kepada PAS, sekalipun tempoh bergiatnya singkat, maka mereka juga jasawan seperi Mufti (Bersara) Kedah yang baru mengisyiharkan menyertai PAS. Yang ketika ialah warga muda yang uzur tadi.

Sesudah tidak lagi dalam arus aktif, antaranya tertinggal dalam arus perdana. Ia boleh menjauhkan meraka dari PAS. Ada yang terbiar, ada yang rasa mereka dilupa dan tidak diperlukan lagi, dan ada pula yang membawa diri dan tidak melihat PAS positif lagi. Bila dalam yang lara ini, mereka boleh putus dari jamaah. Keadaan demikian mereka mudah disambar lang buana.

Mereka adalah jasawan yang perlu diberi perhatian dan dihargai. Pihak yang tahu dan mahu mengenang jasa dan memuliakan orang lama adalah golongan orang mulia dan mereka dekat di sisi Allah.

Jasawan ini mesti didekati dari semasa ke semasa supaya mereka merasa mereka disayangi dan dihargi. Bila tiada banyak kerja dalam parti kunjungi mereka. PAS adalah orang banyak kerja, cari kelapangan di tengah kerja itu menziarahi dan mendapatkan pandangan mereka tentang sumbangan PAS dalam politik sekarang.

Mereka kaya pengalaman, mereka mengongsi pengalaman mereka.

Mungkin PAS terlepas pandang akan keberadaan mereka, lalu membiarkan mereka dengan keadaan mereka saja.

Maka PAS menyedari akan tanggungjawab terhadap pejuang-pejuang awal lagi jasawan itu, maka diwujudkan wadah bongsu Assabaqun bagi merai dan mempedulikan mereka.

Menjelang pilihan raya yang di ambang ini adakah semuanya menjadi pengundi. Assabiqun perlu mengambil tahu, tetapi Assabiqun yang baru beberapa pun adalah rata-rata bertongkat. Maka semua unit dalam PAS mesti membantu Assabiqun mengesan orang yang 300,000 itu.

Jika tidak semua jadi pengundi, jangan semua tidak mendaftar jadi pengundi. Buatlah apa yang terdaya dalam waktu yang singkat, tetapi mereka mengisi borang keanggotaan Assabiqun secara percuma supaya mereka bermanfaat kepada Assabiqun dan Assabiqun bermanfaat kepada mereka. – HARAKAHDAILY 18/1/2018