Ulamak Pondok pencetus semangat kemerdekaan

HULU TERENGGANU: Golongan ulama yang lahir dari Institusi Pengajian Pondok, suatu ketika dahulu menjadi pencetus semangat perjuangan rakyat menuntut kemerdekaan tanah air ini.
 
Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Husain Awang berkata, golongan ulama juga menjadi benteng dan pertahanan paling utama menentang penjajah. 
 
 
“Benteng dan pertahanan yang paling utama ketika negara dan umat kita dijajah oleh penjajah. Mereka (ulama) yang menyemarakkan semangat perjuangan untuk memerdekakan tanahair dan mengembalikan semula maruah bangsa dan maruah Islam. 
 
“Merekalah yang mencetuskan perjuangan untuk memerdekakan negara. Ketika itu kita (rakyat) semua bencikan penjajah tetapi kepimpinan untuk menghadapi penjajah, menghalau penjajah dan memerdekakan kita adalah di kalangan para ulama,” jelasnya. 
 
Beliau berkata demikian ketika ucapan aluannya di Ijtimak Pondok dan Pusat Pengajian Islam Terengganu di Pondok Ibtidai, Batu 22, Jalan Kuala Berang, di sini semalam.
 
Ijtimak Pondok dan Pusat Pengajian Islam itu dirasmikan oleh Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang. 
 
Menurutnya, institusi pengajian pondok juga telah melahirkan ramai tokoh di kalangan kepimpinan yang hebat.
 
“Pusat pengajian pondok ini telah melahirkan ramai kepimpinan sama ada kepimpinan orang politik yang sekali gus menjadi pemimpin masyarakat dan pemimpin agama seperti Almarhum Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat. 
 
“Inilah kejayaan yang dilahirkan di sekolah pondok yang mereka inilah menjadi pemimpin ummah pada suatu ketika dahulu dan kita menjadi pengikutnya. 
 
“Kita (rakyat) dipayungi oleh ulama-ulama yang diasuh dan dibentuk oleh Sistem Pengajian Pondok,” jelasnya.
 
Sehubungan itu, Ustaz Husain mengajak seluruh warga pendidikan pondok dapat bersama menuntut perubahan bagi memerdekakan semula bangsa dan tanahair ini.
 
Katanya, meskipun negara telah mencapai kemerdekaan tetapi masih dibelenggu dengan sistem yang tidak selaras dengan Islam. HARAKAHDAILY 26/1/2018
Advertisement