Perasmian Milad Eidul Ilmu & Dar Sy. Khadijah

Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia, Dato’ Seri Syeikh Abdul Hadi Awang menyebut:

Advertisement

Saya masih ingat dalam tahun 90-an, ketika saya diberi penghormatan menjadi tetamu kerajaan Arab Saudi, melawat pusat percetakan al-Quran untuk menyatakan nikmat yang Allah Ta’ala beri kepada saya. Ketika saya melawat pusat percetakan itu, mudirnya bertanya saya, apa komen saya tentang pusat cetak al-Quran ini?

Saya melihat bukan sahaja cetak Qurannya, dicetak terjemahannya. Tetapi terjemahannya dimulakan dengan kiri, bukan dengan kanan. Semua terjemahan di masa itu dalam bahasa Inggeris, bahasa Cina, bahasa huruf rumi dimulakan dengan kiri, baca Quran dengan kiri. Saya tanya mudir dia, Quran baca ikut kiri ke? Baca ikut kanan. Mesti dicetak daripada kanannya dan hingga ke kirinya. Quran mesti dimuliakan.

Ikuti teks transkrip penuh dari ucapan penuh beliau pada Perasmian Sambutan Milad Ke-9 Eidul Ilmi & Dar Sayyidah Khadijah, pagi tadi di Kompleks Pendidikan MATIN, Kampung.Abi Padang Machang, Kangar yang disiarkan di ruangan E-Harakah dengan melanggan eHarakah (Eksklusif Harakah)HARAKAHDAILY 28/1/2018