PAS diingatkan tidak guna strategi sama

YAKIN untuk menang itu tak salah, tapi jangan sampai over confident, kena terus berdoa dan berusaha. Bilangan yang ramai tak guna, kalau kita sekadar syok berkumpul ramai-ramai sesama kita. Bilangan ahli yang ramai juga bukan jaminan mutlak untuk suatu kemenangan.

Advertisement

PAS bukan parti yang eksklusif untuk ahli sahaja. Dekati semua jiran tetangga dan rakyat secara inklusif, buat aktiviti kerjasama dengan rakyat, NGO, Persatuan Penduduk setempat yang membuka ruang rakyat bersama. Tidak dnafikan dalam era sekarang ini masih ada lagi rakyat yang fobia dgn PAS akibat dakyah fitnah BN dan DAP.

Ziarah rakyat dari rumah ke rumah. Fahami masalah dan isu mereka. Beberapa wakil rakyat PAS sudah tunjukkan bagaimana cara betul untuk bekerja. Perlu strategi, fokus pada segmen pengundi untuk tingkatkan kepercayaan rakyat.

Masa ziarah jangan datang bramai-ramai macam rombongan mak jemah, cukup beberapa orang. Kalau serbu ramai-ramai ini bikin rakyat tak selesa. Hormati keadaan hidup dan privacy tuan rumah. Hormati perbezaan pendapat, berlapang dada terima kritikan secara berdepan, jangan buang masa berdebat, jangan paksa mereka undi PAS, biar mereka undi secara sukarela atas kefahaman. Jangan lupa doakan mereka. Tugas kita menyampaikan, mohon Allah beri hidayah.

Pacak banner, bunting, billboard dan bendera perlu strategi juga. Jangan habiskan wang buat hiasan kempen melampau, kita bukan sertai pertandingan replika PRU paling hebat, gunakan bahan buangan yang boleh direcycle.

Jangan tampal banyak bahan kempen di tempat yang tak ramai orang atau penuh dipacak dekat rumah sendiri sahaja, jika clash dengan bendera lawan yang terlalu banyak di persimpangan jalan, jangan gusar, bubuh saja sehelai bendera besar bulan atau billboard dekat situ.

Masa gantung bendera hati-hati. Memang seronok buat kerja parti, tapi keselamatan diri jgn diabaikan. Bila kemalangan, cedera bukan sahaja menyusahkan diri sendiri, takut menyusahkan orang lain. Kalau strategi kempen dalam bandar dan luar bandar berbeza. Strategi dekat lapangan dan alam maya pun berbeza.

Yang penting kurangkan buang masa berdebat berjela-jela dalam ruangan komen. Berdebat itu tak ada faedah pun. Kena lagi kalau yang berdebat dengan kita itu orang PH atau BN. Kita dah tahu stand mereka, bagi fakta banyak pun dia dah buta hati. Yang penting banyakkan buat status untuk menerang dan serang secara bijak dan berfakta. Promo info tentang parti, promo calon-calon.

Memang bagus komen up. Lepas baca saja komen up. Tapi lebih bagus kalau sahabat-sahabat klik butang share. Share info-info yang sudah dibaca di wall sendiri atau dalam group, viralkan setiap bahan menarik yang kita jumpa. Wajibkan diri anda untuk share sekurang-kurangnya lima status di wall sendiri.

1000 orang share lebih baik dari 10 ribu orang komen up dan berjuta-juta like. Selain komen up, jangan lupa komen Allahuakbar, ini slogan PAS. Selain itu banyakkan buat komen doa, dan lebih baik buat solat malam dan bermunajat mohon kemenangan. Jangan pula sibuk selfie berdoa bagi pimpinan, kurangkan selfie di meja makan, kurangkan share benda-benda peribadi kat facebook. Banyakkan selfie gambar-gambar buat kerja atau jumpa rakyat. Untuk ubah keputusan PRU13 dalam PRU14 kita kena muhasabah banyak. Jangan guna strategi yang sama kalau mahu keputusan yang berbeza. Sekian, bersambung…

HERMAN SAMSUDEEN
Kuala Lumpur
10 Februari 2018 – HARAKAHDAILY 10/2/2018