Tidak elok pertikai hak Sultan

KOTA BHARU: Amat tidak bijak mana-mana pihak mempertikai hak keistimewaan Sultan berkaitan penarikan darjah kebesaran yang dianugerah kepada seseorang.

Advertisement

Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Abdullah berkata, ia juga tidak elok untuk membuat sebarang ulasan mengenainya.

“Dalam konteks Kelantan pula ada yang dakwa parti politik telah melobi tuanku. Kalau melobi macamana pula penarikan pingat Datuk Seri Anwar Ibrahim oleh Sultan Selangor sebelum ini,” katanya selepas mesyuarat Exco di Kota Darulnaim hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar yang dilapor menyifatkan anugerah darjah dan bintang kebesaran sudah tidak bernilai di mata rakyat.

Baru-baru ini tiga pemimpin Pakatan Harapan termasuk Tun Dr Mahathir Mohamed, Husam Musa dan Wan Abdul Rahim Wan Abdullah ditarik balik darjah kebesaran oleh Sultan Kelantan.

Mohd Amar juga berkata, dalam konteks Selangor kerajaan diwakili PKR dan mustahil cadangan penarikan balik pingat Anwar dilakukan parti itu.

“Berdasar pengalaman sebelum ini Sultan Kelantan ada penilaian sendiri.

Baginda akan kurniakan kepada siapa sahaja yang baginda inginkan dan boleh menarik darjah itu,” ujarnya.-HARAKAHDAILY 14/2/2018