Mengikhlaskan diri dalam perjuangan

DUA kejutan

Advertisement

Saya nak mengambil kesempatan untuk menerangkan, menghuraikan matan yang diberi oleh Yang Berhormat Ustaz Idris tadi. Dia matan, saya nak buat huraian semampu yang saya boleh mengikut keadaan masa yang ada kepada kita pada malam ini. 

Minggu lepas saya di Kelantan beberapa kejutan telah saya lihat dan alami. Yang pertama selepas solat maghrib di Masjid Pulau Melaka, saya dipelawa oleh Yang Berhormat Nik Abduh ke rumah Tok Gurulah, rumahnya. Saya pun dengan beberapa orang kawan masuk rumah Tok Guru, tengok buah limau mandarin separuh ruang rumah. Saya pun dengan suara yang agak sinis berkata enta raya hebat tahun ini, limau banyak. 

Barulah Yang Berhormat beritahu dekat saya, dia kata ada seorang tauke Cina menghantar buah limau ini selori ke rumah dia dengan menyebut hadiah untuk Tok Guru. Nik (Abduh) kata Tok Guru mati tiga tahun dah. Tak apa, hadiah untuk Tok Guru. 

Tuan-tuan, saya peristiwa itu membuat saya berfikir, sudah tiga tahun al-Marhum Tok Guru Nik Aziz meninggalkan, tiba-tiba perkara hadiah limau ini masih terus berlaku. Kenapa boleh berlaku? Apa hubungan Tok Guru dengan penderma ini? Apa jasa Tok Guru bagi dekat dia? Dan apa hubungan pula dia dengan Tok Guru? Tak ada apa. Bukan keluarga dia, bukan pernah bagi projek dekat dia, bukan itu dan bukan ini. Tetapi kejujuran, amanah, keberkatan daripada keikhlasan Tok Guru menegakkan kebenaran. Maka terpaut hati orang yang bukan Islam dengan Islam. Dia bawa buah itu dah tiga tahun. Tiga tahun dah mati. 

Inilah yang selalu ditekankan oleh pimpinan kita bahawasanya untuk mengubat penyakit yang menyentuh masyarakat kita hari ini adalah disebabkan oleh penyelewengan-penyelewengan yang berlaku. Seorang yang boros sampai bila pun dia tak senang selagi dia tak buang perangai borosnya. 

Perasuah, penipu dan sebagainya sekarang tak payah kita duduk sebut lagi, dia tutuh sesama dia saja, orang duduk kata, orang ini kata, dan memang itu pun hakikatnya yang duduk berlaku dalam masyarakat. PAS boleh ubah, kita yakin dan kita buktikan di Kelantan. Ustaz Ahmad Yakob buktikan bahawa pengurusan kewangan pejabat Menteri Besar dan pejabat Setiausaha Kerajaan Kewangan Negeri, bahagian-bahagian lain dalam kerajaan negeri telah mencapai kejayaan yang cukup cemerlang dan bebas daripada unsur-unsur penyelewengan, rasuah dan sebagainya. 

Kita dah bukti, cumanya kalau dah, rakyat dapat tahu. Yang kita hairan, kita dah buktikan kepada dunia pada masyarakat bahawa kita boleh buat yang terbaik mengikut panduan al-Quran. Kenapa ada pula daripada kalangan orang Islam sendiri yang sekarang sedang bekerja keras, ceramah tiap-tiap hari, tiap-tiap malam untuk nak menjatuhkan kerajaan yang sudah pun membuktikan bahawa mereka telah melakukan yang terbaik. 

Jadi, kita ragu bekas Pesuruhjaya tuan-tuan ini saya berkenallah, kenal dengan dia. Dan pada satu ketika dulu saya hormat dia, masa saya mengikuti rombongan Tok Guru Nik Aziz ke London, dia menjadi ‘Amir kepada pelajar-pelajar yang berhimpun untuk program-program yang diatur. Saya hormat dekat dia. Balik ini, saya puji Presiden kerana melantik dia sebagai Pesuruhjaya.

Tapi rupa-rupanya menjadi lagu itu juga. Saya minta maaf, saya datang ke Johor ini kalau boleh saya nak ziarah dia. Saya sayang dekat dia, saya kesian dekat dia, dia seorang yang baik, yang saya kenal. Tetapi dia hasut, maka dia sanggup untuk nak menolak kebenaran yang pernah satu ketika dialah pendukungnya.

Jadi, manusia-manusia jenis ini kita kena lihat mereka dengan perasaan kesian, kasih-sayang, kesian jadi begitu. Kenapa? Kenapa tidak kembali? Macam tadi alasan yang Ustaz… marah dekat PAS, sebab PAS putus hubungan dengan DAP. Cuba tanya balik kenapa PAS putus hubungan dengan DAP? Mana dia hujah syaraknya kita putuskan hubungan, kita putuskan hubungan dengan PKR, mana hujah syaraknya yang mereka tuduh kita ini menyeleweng dan meninggalkan perjanjian? Mana hujah syaraknya? 

Saya mengikuti seorang pemimpin yang juga kawan baik saya, pemimpin parti Amanah ini melalui media massa. Dia kata baiah yang berlakunya  antara dua pihak, antara PAS dengan calon. Apabila salah satu mungkir, maka tersendirinya baiah itu batal. 

Ertinya, dia bersumpah Wallahi, Wabillahi, Watallah sumpah itu dia ingat dia dengan Tok Guru Haji Hadi, dia dengan Ustaz Idris. Maka kerana DAP tolak Tok Guru Haji Hadi dan Tok Guru Haji Hadi tak mahu dekat DAP, maka dengan sendirinya dia bebas, terlepas daripada janji:

إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ (١٠)

“Orang yang berbaiah dengan kamu (wahai Muhammad), sesungguhnya mereka berbaiah dengan Allah (10).”

(al-Fath: 10)

Hat ini tidak disedari oleh mereka, mereka melakukan apa yang otak mereka suruh mereka lakukan. Dengan sebab itu inilah satu yang mengejutkan saya ketika di Kelantan.

Satu lagi peristiwa mengejutkan saya. Saya juga pada malam yang sama malam terkejut buah limau itu, saya dijemput dalam satu majlis makan malam derma pilihan raya dianjurkan oleh satu kawasan, saya nak habak kawasan Kubang Kerian, buat di PUTIK. Apabila majlis berjalan, pengerusi dia sebut kutipan kita sehingga sekarang ini, dia duduk kutip lagi pun ada, untuk derma pilihan raya bagi kawasan,  bukan negeri. 

Tuan-tuan malam ini negeri ke kawasan? Ini negeri. Tadi alhamdulillah kita dah dapat 6000. Kalau Dato’ Dr Haron Din duduk bagi kertas yang macam itu tulis berapa puluh ribu pun dia  cukup marah. Dia kata tunjuk replika cek itu, duit sekupang pun tak ada. Dia tak nak macam itu, dialah, saya tak apa. 

Apabila pengerusi mengumumkan setakat dia duduk bercakap lagi, kutipan sudah dicapai sebanyak 160 ribu ringgit oleh satu kawasan, hat itu saya terkejut kali yang kedua. Apa makna itu? Maknanya Kelantan negeri mundur tahu. Perlis tiga tahun dah diisytihar sebagai negeri maju, Negeri Perlis. Di Kelantan satu kawasan kutip boleh 160 ribu. Kalau kutip di Perlis boleh 1600, Pesuruhjaya lompat sampai siling, dia suka. Apa makna? Negeri Kelantan yang ditadbir oleh PAS, ramai orang kaya, orang ada duit, dan pemurah, penderma pada jalan Allah S.W.T.

Perlis negeri maju, miskin, tak ada duit, kedekut. Saya tak malu untuk sebut benda-benda seperti itu. Baru bulan lepas kita dihadiahkan seluas lebih kurang orang Perlis panggil lima relung tanah kosong untuk diberi kepada Maahad Tarbiyah kepada PAS Perhubungan Negeri Perlis. PAS pun bersihkan sikit, buatlah sikit, panggil Presiden untuk pergi membuat pelancaran. Panggil semua cawangan-cawangan yang ada dalam Perlis, tetamu-tetamu jemputan. Saya tak malu untuk sebut Negeri Perlis negeri maju, boleh 16 ribu. Itulah, sepatut boleh 160 ribu, bukan satu kawasan, Perlis satu negeri, negeri maju pula. Apa makna? Maknanya kesedaran keagamaan, pengorbanan ke arah menegakkan hukum Allah begitu rendah di Negeri Perlis. 

Dan saya harap juga bahawa sumbangan-sumbangan ini akan menunjukkan bahawa kesedaran al-wa’yul Islami di kalangan kita ini adalah tinggi. 

Kisah Umair dan Safwan

Saya nak balik sikit lagi, ada sikit. Saya teringat kita ini musuh kita disebut tadi macam-macam. Dalam politik ini cukup banyak musuh. Tadi saya jumpa seorang Yang Berhormat di airport, dia pun menceritakan di negeri dia itu dia Yang Berhormat juga, kena santau dah dua orang Yang Berhormat disantau. Yang Berhormat PAS kena santau, ini apa ini? 

Tapi dalam pada itu,  saya suka mengingatkan kita semua, mari kita lihat dengan perasaan ingin mengubah kepincangan yang berlaku dalam masyarakat kita kepada ke arah yang lebih baik. Kerana kita tak tahu kadang-kadang seorang itu jahatnya, musuhnya terhadap Islam begitu tinggi, tiba-tiba dia boleh jadi baik. 

Untuk ini saya nak paparkan kepada tuan-tuan pada malam ini suatu peristiwa yang pernah berlaku selepas daripada peperangan Badar, perang Badar, tentera Islam 313 orang menewaskan musuh lebih daripada 1000 orang kaum Quraisy. 

Apabila Quraisy kalah, 70 orang pemimpin-pemimpin besarnya terkorban, Quraisy balik ke Makkah dengan perasaan sangat geram, benci, dengki kepada orang Islam terutamanya Rasulullah. Mereka berpakat, bincang, bagaimana nak mengatasi ataupun nak menebus kekalahan mereka dalam perang Badar. Ringkaskan cerita, ada dua orang yang ahli sejarah menyifatkan Min Syayatin Quraisy, dua orang ini pemimpin Syaitan daripada Quraisy. Insan Syaitan ini, jahat sungguh. Mereka tak terbunuh, mereka balik.

Satu hari, orang yang pertama nama dia Umair Bin Wahb al-Jumahi, dia kepala Syaitan. Dia duduk geram dekat Nabi Muhammad, dia berjumpa dengan sahabat baik dia, Safwan Bin Umaiyah. Dia beritahu, hai Safwan, kalaulah tidak kerana aku ini anak banyak, hutang pun banyak, tanggungjawab rumah tangga banyak, kalau tak kerana itu, hari ini juga aku akan pergi ke Madinah dan membunuh Muhammad.

Apabila Safwan mendengar apa keluhan yang dibuat oleh Umair, dia kata jangan bimbang, aku jamin hutang kamu banyak mana pun aku bayar. Anak-anak kamu dan keluarga kamu akan aku anggap seperti keluarga aku sendiri jika berlaku satu keburukan kepada kamu. Kamu pergilah, aku berjanji dan aku ambil tanggungjawab itu. Dia pun balik siap pedang dia itu dia tajamkan, dia bubuh terus dah racun. Kalau kena sikit saja, mati. Terus pergi ke Madinah. 

Kebetulan dia sampai saja di Madinah, Nabi dalam masjid bersama dengan beberapa orang Sahabat termasuklah Saidina Umar Bin al-Khattab. Apabila Saidina Umar tengok kedatangan Umair dengan wajahnya yang bengis, menunjukkan geramnya kepada Rasulullah, dia pun beritahu ya Rasulullah, Umair, syaitan Quraisy datang. Aku jangka dia datang dengan perasaan jahat, nak melakukan sesuatu. Nabi kata apa? Nabi beritahu izinkan dia masuk jumpa aku. 

Sahabat tak bantah apabila Nabi kata masuk, dia pun dibenarkan masuk. Pedang dia itu terhunus, tapi diiringi oleh Sahabat-sahabat Nabi kalau dia bergerak agak mencurigakan, mungkin mereka akan buat dia dulu. Nabi kata, duduk, dia duduk. Bagi tahu kepada aku wahai Umair, tolong beritahu kepada aku, apa matlamat kamu datang ini? Cakap betul.

Dia kata, kau tahu anak aku Wahb Bin Umair Bin Wahb. Jadi, dia suka sangat nama Wahb. Kamu dah tawan, aku nak tebus balik anak aku. Nabi kata apa? Nabi kata kamu bercakap tak betul. Yang sebenarnya kamu telah berbincang dengan Safwan Bin Umaiyah di tepi Kaabah, di tepi Hajar Aswad begini-begini-begini. Nabi cerita habis daripada awal perjumpaan sampai habis, dan perjanjian yang dia buat di antara Umair dan juga Safwan. Dia terkejut waktu itu bukan ada handphone nak whatsapp ke, nak ini, nak telefon ke, nak beritahu segera tak ada. Tapi apa yang Nabi kata, bertepatan dengan apa yang dia buat. 

Waktu itu tuan-tuan, tersemat di pemikirannya, akalnya bahawa Muhammad tak akan tahu benda ini, tak ada siapa yang tahu, orang Quraisy pun. Dia dengan Safwan sahaja yang tahu cerita ini, rahsia ini. Bagaimana Muhammad boleh tahu? Maka dia buat kesimpulan Muhammad adalah seorang Nabi, dimaklumkan kepada dia oleh satu kuasa iaitu Allah S.W.T. Selepas daripada itu dia terus mengucap dua kalimah syahadah dan dia peluk Islam.

Orang jahat ini nak bunuh Nabi, datang dalam keadaan jahat. Tapi Allah beri hidayah dekat dia. Dia beriman dengan dinamakan al-imanul aqli, beriman dengan ajaran Islam dan dia selamat. Si kawan dia Safwan, dia pun panggil orang-orang Quraisy, dia kata tuan-tuan, insyaa Allah dua tiga hari lagi kita akan dapat khabar gembira. Dia tak cerita apa yang Umair pergi itu dia nak buat apa, tapi kita akan dengar berita gembiralah.

Jadi tiap-tiap orang balik daripada Utara, Madinah ke, Syam ke, dia orang bertanya, ada apa-apa berlaku di Madinah? Tak ada. Tiba-tiba satu orang yang balik, dia orang tanya, Safwan tanya apa dia yang berlaku? Dan apa yang dibuat oleh Umair? Dia itu jawab, Umair telah peluk agama Islam. Apabila dia dengar Umair telah peluk agama Islam, dia duduk harap Umair bunuh Nabi, tiba-tiba beriman dengan Nabi, pengsan sekejap. Dia duduk tunggu di Makkah. Yang Umair ini, ini yang saya nak simpulkan, setelah dia memeluk agama Islam, Nabi pesan dua perkara:

فقهه في الدين، وعلمه القران

Apa makna itu? 

“Bagi dia faham agama ini, (agama Islam, bagi dia faham). Dan ajar kepadanya al-Quran.”

Kenapa Nabi sebut dua ini? Dua inilah asas iaitu orang yang duduk menentang Islam sebahagian besarnya dia tak faham Islam. Sebab itu Nabi pesan:

 فقهه في الدين

“Bagi dia jadi fakih dalam agama.”

Dan ini tugas kita sekarang. Nak bawa masyarakat faham agama. Dan memahami, mempelajari al-Quran. Minta maaflah saya duduk bercakap ikut kampung saya saja, di luar saya jarang bercakap. Tapi hari ini dia berani pula bercakap sini iaitu anak kamu ini nak pergi mana? Oh nak jadi doktor. Anak kamu nak bagi dia masuk mana? Nak bagi jadi engineer, akauntan itu dia. Kamu tak tengok ke itu berapa orang dah doktor yang lulus doktor tak ada kerja? Adalah. Anggapkan lima tahun lagi, banyak mana doktor yang tak ada kerja? Banyak mana engineer yang tak ada kerja?

Kalau dulu daftar sahaja mula masuk belajar bahagian perubatan, hospital duduk tungguh dah, bila nak keluar budak ini nak diambil kerja? Jadi, keluar Tanjung Malim, jamin kerja dapat. Sekarang beribu orang tak ada kerja. Cuba kita balik semula kepada apa Nabi pesan:

 فقهه في الدين

Ini tugas kita. Sebab Nabi pesan dekat Sahabat:

فقهه

Orang baru ini, ajar dia agama:

وعلمه القران

“Ajar dia al-Quran.”

Maka tak sia-sia Maahad-maahad Tahfiz melahirkan ribu setahun mereka yang menghafal al-Quran, tetapi mereka insyaa Allah Allahuwar Razzak, tuhan yang beri rezeki, dan mereka terus mendapat rezeki daripada Allah S.W.T. 

Akhirnya terima kasih kepada tuan-tuan terutama PAS Johor yang sudi menjemput saya untuk hadir dalam majlis yang permai pada malam ini. Tempat ini tempat bersejarah iaitu tempat bermulanya tercetus pertembungan antara dua puak dalam PAS. Inilah tempat yang saya masih ingat. 

Dan diikuti setahun selepas itu di Kuala Selangor dengan Allah bersihkan. Dan sekarang saya cukup senang apabila melihat kepimpinan yang faham cakap. Pimpinan yang wala’ kepada pemimpin atasan dan juga arahan-arahan yang diberi. Kita harap tuan-tuan juga akan mengikuti jejak yang sama, kita akan dapat keberkatan. Kalau Umair yang degil boleh berubah, Safwan yang degil akhirnya dia juga masuk Islam, dan mereka bekerja meng-Islamkan orang-orang di Makkah pada ketika itu sebelum datangnya tahun Fathu Makkah.

(Transkrip oleh Pelatih Harakah, ZAID MD ADHAR dari Ucapan Mursyidul Am PAS dalam Ceramah Fastaqim 2.5 H10K JDT semalam di Dataran Istiqamah, Kampung Parit Haji Salleh Ros, Parit Raja, Johor.)HARAKAHDAILY 25/2/2018