Anak muda siswa tuntut selamatkan Tanah Rizab Melayu

KUALA LUMPUR: Empat tuntutan disuarakan oleh anak muda kepada Putrajaya dalam Himpunan Anak Muda Selamatkan Tanah Rizab Melayu anjuran Sekretariat Ummah Siswa Malaysia (Ummah Siswa) di hadapan kompleks membeli belah Sogo, di sini hari ini.
 
Himpunan dihadiri anak muda mahasiswa bersama Badan Bukan Kerajaan (NGO) Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) ini menuntut kerajaan mengembalikan Tanah Rizab Melayu ke tempat asalnya seperti telah termaktub dalam tujuh wasiat Raja-raja Melayu bertarikh 5 Ogos 1957.
 
Turut disuarakan adalah gesaan supaya Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Melaka merangka serta meluluskan Rang Undang-undang Enakmen Tanah Rizab Melayu seperti negeri-negeri lain, juga mahu Majlis Raja-raja terlibat secara langsung dalam usaha mengembalikan Tanah Rizab Melayu seperti dalam wasiat tersebut.
 
Mereka juga mendesak Perdana Menteri (PM), Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak segera bertindak mengembalikan Tanah Rizab Melayu dalam kadar yang sepatutnya, di mana tuntutan tersebut akan diserahkan kepada PM selepas diadakan himpunan terbesar pada 6 April ini.
 
Pengerusi Sekretariat Ummah Siswa Malaysia, Faizzuddin Zai ketika ditemui mengingatkan mana-mana parti politik di negara ini sekiranya mahukan sokongan anak muda, harus mengangkat isu selamatkan Tanah Rizab Melayu yang semakin meruncing.
 
“Kita akan jadikan isu ini proses lobi kepada parti-parti politik, kalau mereka nakkan sokongan kami anak muda, dia mesti angkat isu ini. Jika tidak, kami akan boikot partinya,” katanya yang juga merupakan Presiden Gamis.
 
Mengulas lanjut, maklumnya kempen dan himpunan seperti itu akan diteruskan dalam siri jelajah ke negeri-negeri dan berakhir di Putrajaya yang dijangka melibatkan lebih 500 mahasiswa dari seluruh negara.
 
Malahan jelasnya, anak muda akan turut mencakna isu Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang mahu diperkenalkan semula oleh Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad jika PH menang dalam pilihan raya akan datang.
 
Pihaknya juga mendesak Ketua Menteri, Lim Guan Eng segera bertindak menubuhkan undang-undang Tanah Rizab Melayu di Pulau Pinang bagi mempertahankan nasib orang Melayu di negeri itu yang kian terhakis.
 
“Kami mahu Perdana Menteri adakan mesyuarat khas bersama Ketua Menteri, mesti diadakan mesyuarat khas dahulu, kuasa di bawah kerajaan negeri, namun seperti yang kami katakan tadi berlaku masalah Tanah Rizab Melayu di Pulai Pinang kerana tidak ada undang- undang.
 
“Negeri-negeri lain sudah ada dan yang terbaik setakat ini adalah negeri Kelantan yang menjaga Tanah Rizab Melayu,” tegasnya.
 
Turut hadir memberi sokongan adalah Ketua Sekretariat Gerakan Pembela Ummah, Aminuddin Yahya, Ahli Exco Ikatan Arkeologi Malaysia, Zahara Sulaiman dan Presiden Pertubuhan Kebajikan Darul Islah Malaysia (PERKID), Ustaz Masridzi Sat. -HARAKAHDAILY 11/3/2018
Advertisement