Apa motif isu kafir mengkafir diungkit?

APA tujuan pihak berkenaan ungkitkan isu kafir mengkafir, PAS tidak pernah ajar ahlinya kafirkan orang, PAS dengan misi yang murni dan holistik ingin menyelamatkan akidah ummah.

Advertisement

Maka di kala ada ucapan pemimpin politik seperti pemerintahan tiada kaitan dengan agama, politik suku agama suku, Undang-undang Islam undang-undang lapuk, hanya sesuai di zaman dahulu, hanya sesuai untuk orang Arab, kalau nak makan sup tangan datang Kelantan, kalau perintah cara Islam Kelantan tidak boleh membangun sebab batu habis buat rejam orang berzina.

Di tengah-tengah kecelaruan pemikiran menyimpang sehingga nampak gambaran salah terhadap Islam inilah maka PAS bangkit mendidik dengan menekan soal batasan iman dan kufur dalam silibus tarbiah dan dakwahnya. Semua ucapan pemimpin PAS era 80-an termasuk tema Ucapan Dasar Muktamar PAS memfokus ke arah itu. Amanat Tok Guru Haji Hadi sebahagian kecil daripadanya yang disebut dalam ceramah, bukan fatwa mengkafirkan orang Umno tetapi lebih penegasan had dan batasan kufur dan iman.

Hairan dan melucukan zamannya berkuasalah dibedil Memali membunuh penghuninya yang tidak berdosa, namun sekarang ini pandai menyalahkan Amanat Haji Hadi sebagai punca peristiwa Memali. Analoginya mudah perompak menyalahkan kedai emas yang menayangkan barang kemas sebagai punca rompakan, perogol menyalahkan wanita yang cantik sebagai punca perbuatan, pencuri salahkan kekayaan mangsanya yang menarik perhatian. Padahal dosa dan salahnya jauh lebih besar.

Hujah tempang macam ini bagi kami jangan kata boleh mengalahkan kecerdikan Mufti, orang bodoh jahil pun belum tentu termakan.

UST HJ AHMAD MARZUK SHAARY
Ahli Parlimen Bachok – HARAKAHDAILY 23/3/2018